Wegtest Audi Q4 e-tron: wapen van massa-elektrificatie?

2j geleden

Met de Q4 e-tron lanceert Audi een van zijn belangrijkste modellen van de laatste jaren: een elektrische compacte SUV. Het is een model gebaseerd op een technologie die al bekend is, maar kreeg een heerlijk Audi-sausje.

 

Laten we er niet omheen draaien: deze Q4 e-tron is in technisch opzicht een volle neef van de Skoda Enyaq iV en Volkswagen iD.4. Met hen deelt hij zijn platform, zijn motoren en zijn batterijen. Het vermogen bedraagt dus 125 kW, de capaciteit van de batterij 55 kWh en het rijbereik 341 kilometer op de Q4 35 e-tron. Voor de Q4 40 e-tron bedragen de cijfers: 150 kW, 82 kWh en 520 kilometer. En voorzien van twee elektromotoren doet de Q4 50 e-tron er nog een schepje vermogen bovenop: 220 kW, 82 kWh en 488 kilometer.

Op de 35 en 50 kan de autonomie met een tiental kilometer worden verhoogd door te kiezen voor de Sportback-carrosserie. Ja, deze Q4 is onmiddellijk beschikbaar in een "SUV-coupé" versie, met een gestroomlijnder en dus aerodynamischer dak,. In beide gevallen verbergt het gespierde en robuuste uiterlijk de lengte van 4,59 meter, waardoor deze Q4 tussen de Q3 en Q5 in zit.

Maar de ruimte aan boord is in deze volelektrische Q veel royaler dan bij zijn grote broer dankzij de compactheid van de elektrische componenten. Ook de bagageruimte van 520 liter (535 op de Sportback) is erg praktisch. Het interieur is klassiek Audi, met een kwaliteit die alle kritiek te boven gaat, een standaard virtueel dashboard en een gloednieuw display met augmented reality in de voorruit.

 

 

Dynamiek eerst

Op de openbare weg is de door ons geteste middelste configuratie al behoorlijk dynamisch. De 204 pk van de elektromotor komen ogenblikkelijk vrij, wat de SUV zeer responsief en dynamisch maakt. De 0 tot 100 km/u neemt 8,5 seconden in beslag. Het chassis is bijzonder stijf en voorkomt dat de auto gaat rollen, wat van wendbaarheid een van zijn grote kwaliteiten maakt.

Maar voor gezinsgebruik hadden we graag iets meer filtering waargenomen. En het zou waarschijnlijk beter zijn om de 21-duimswielen, zoals die op onze testauto zaten, te laten voor wat ze zijn. Wat de prijs betreft: die is niet overdreven, met een drempel vanaf 41.950 euro. Op voorwaarde, natuurlijk, dat je niet al enthousiast in de opties duikt...

 

 

Conclusie

Met deze Q4 heeft Audi een uitstekende elektrische SUV voor het grote publiek. Met zijn grote batterij zal hij aan alle behoeften van het gezin kunnen voldoen, want tijdens onze test hebben we een reële autonomie van meer dan 400 kilometer gemeten.

De geoptimaliseerde regeneratie via de schakelpeddels aan het stuur, de B-modus - die het remmen in de stad accentueert - of de intelligente regeneratie die zich aanpast aan het verkeer en de ontvangen verkeersgegevens (route, snelheidsbeperkingen...) zorgen ervoor dat u er nog meer kunt uithalen. Bovendien is er een snellaadvoorziening van 125 kW om tot 80% weer op te laden: 10 minuten zijn genoeg voor 130 kilometer rijbereik.

 

 

Sterke punten

- Ruim en kwalitatief interieur
- Rijbereik en remenergierecuperatie
- High-enduitrusting (optioneel)

 

Audi Q4 e-tron

Lengte: 4,59 m
Breedte: 1.87 m
Hoogte: 1,63 m
Kofferruimte: 520 l
Gewicht: 2.050 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 17,3 kWh/100km
Vermogen: 204 pk
Koppel: 310 Nm
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,5 s
Bereik: 520 km
Basisprijs : 30 540 euro

 

Tags: Autotests Audi
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in