Toyota GR86: een bijna onklopbare prijs-kwaliteitsverhouding!

1j geleden

Nee, de betaalbare funauto is niet dood! Met dank aan Toyota, dat met de onthulling van de definitieve versie van zijn nieuwe tweedeurscoupé al het goede heeft bevestigd dat we al zagen op het prototype...

De Toyota GR86 komt op de markt ter vervanging van de GT86 die - laten we dat niet vergeten - al een erg leuke auto was. Het eerste goede nieuws is dat deze nieuwe GR86 alle tekortkomingen van de GT86 op wonderbaarlijke wijze heeft weggewerkt.

Laten we beginnen met het belangrijkste: de motor! De oude 2 liter draaide niet erg soepel bij lage toerentallen, onder 3.000 toeren. Je moest Met andere woorden vaak hoge toeren opzoeken en aan het werk met de handgeschakelde versnellingsbak. Maar bij het nieuwe 2.4 liter-blok verloopt dat allemaal veel soepeler. Vooral omdat het vermogen is gestegen van 200 naar 234 pk. Een aanzienlijke winst, die je helaas blootstelt aan een maximale BIV in Wallonië en Brussel. Maar deze GR86 is zijn prijs, inclusief de  belastingen, meer dan waard, zoals we zullen zien. Bovendien zingt de atmosferische motor erg verleidelijk boven 5.000 toeren. Het is een authentiek geluid.

Alle zintuigen op scherp

De 234 pk’s worden altijd naar de achterwielen gestuurd via een handgeschakelde versnellingsbak die zich met een chirurgische precisie laat schakelen. Wisselen van versnelling gaat met een ongelooflijke snelheid! Wat een genoegen! Zelfs al is ze optioneel beschikbaar, we raden de automatische transmissie niet aan.

Hebben we het over plezier, dan belanden we vanzelf bij het weggedrag:het comfort van  de demping is er aanzienlijk op vooruitgegaan, terwijl de efficiëntie nog hoger is dan voorheen. De stuurinrichting, ultraprecies, is een genot. Het kleine stuurwiel geeft je een goed contact met de weg, geholpen door een bijna perfecte rijpositie. Op bochtige wegen of, nog beter, op het circuit, streeft de GR86 maar één doel na: één worden met zijn bestuurder. Daarvoor biedt hij precisie, maar hou je van spelevaren, dan trakteert hij toch op slippartijtjes van de achterkant. En zelfs in de circuitmodus staat de elektronica ter bescherming nog altijd klaar. In alle omstandigheden blijven de reacties goed, dankzij zijn lichtheid (1.264 kg) en zijn gezonde gewichtsverdeling.

Conclusie

Wel, niet alles is perfect: het dashboard en de montage zijn niet premium; en we betreuren de afwezigheid van een navigatie in het multimediasysteem (je moet je smartphone gebruiken). Maar eenmaal onderweg geeft de GR86 je een goed gevoel, en veeg je deze kleine gebreken onder de mat.

Als je de instapprijs van minder dan 35.000 euro bekijkt, dan kan dit model niet anders dan op een hit uitdraaien. Zelfs inclusief de BIV is het bijna een prestatie om voor minder dan 40.000 euro een nieuwe auto op de kop te kunnen tikken die zoveel plezier biedt!

Sterke punten

- Perfecte evolutie in vergelijking met de GT86

- Speels maar evenwichtig rijgedrag

- Verhouding tussen prijs en plezier

Toyota GR86

Lengte: 4,26 m

Breedte: 1,77 m

Hoogte: 1,31 m

Koffervolume: 226

Gewicht: 1.264 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 8.8 l/100 km

Vermogen: 234 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 226 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,3 s

CO2 (WLTP): 198 g/km

Basisprijs: 34.600 euro incl. btw

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in