Toyota Corolla Cross - De gulden middenweg?

3w geleden | Nicolas Morlet

De Corolla Cross vervoegt Toyota’s SUV-gamma. Hij is een soort middenweg tussen de C-HR en de RAV4.

Toyota vond dat er nog genoeg ruimte was tussen de C-HR en de RAV4 om een nieuw model toe te voegen: de Corolla Cross. Zoals zijn naam al doet vermoeden, is hij afgeleid van de Corolla, waarvan hij de technische basis overneemt, en voegt hij een moderne SUV-look toe. Goed, het is waarschijnlijk niet de meest stijlvolle SUV van het moment, maar zijn gapende grille en gespierde flanken moeten zijn lengte van 4,46 meter slagkracht geven naast de Kia Sportage en Peugeot 3008.

 

Het interieur is ook niet het meest originele: de alomtegenwoordige zwarte kunststoffen en de zeer conventionele presentatie proberen niet te wedijveren met de moderniteit van zijn eerder genoemde concurrenten. Het 10,1 duim groot aanraakscherm bovenop de console is niet alleen goed gevonden, maar ook zeer responsief als het gaat om het bedienen van een compleet multimediasysteem dat compatibel is met smartphones. De airco behoudt zijn eigen bedieningspaneel, wat nog steeds erg praktisch is. Het interieur is correct, zonder meer, met ruimte voor vier volwassenen, een centrale extra stoel en 433 liter achter de bank.

Alleen hybride

De belangrijkste kracht van de Corolla Cross is de nieuwe generatie hybride motoren, de vijfde generatie van het systeem waarin Toyota erg bedreven is. Het aanbod begint met een bescheiden 1.8 van 140 pk, die volgend voorjaar naar ons land komt. Maar voorlopig is het de 197 pk sterke 2.0-motor, leverbaar met voor- of vierwielaandrijving, die we onder handen hebben genomen. Deze motor is duidelijk voldoende qua prestaties wanneer de benzinemotor en de elektromotor samenwerken, maar hij is ook zeer soepel in zijn overgangen en tijdens het rijden. Ook al brengt het met de Corolla gedeelde chassis een vleugje dynamiek ten berde, deze Cross-versie zal het best tot zijn recht komen bij de rijstijl van "brave huisvaders”.

Conclusie

Bij de Corolla Cross moet je voorbij zijn uiterlijk kijken. Zijn hybride motoren vertonen een ongekende rijpheid, waardoor het rijden niet alleen soepeler en vloeiender verloopt, maar ook minder verbruikt. Dankzij de ruimere accu kan de auto automatisch overschakelen op 100% elektrische modus wanneer de situatie het toelaat, vooral in de stad of bij lage snelheden, om zo kostbare deciliters te besparen. Wij haalden 5,7 l/100 km tijdens onze testrit, waardoor de door de fabrikant aangekondigde 5,0 tot 5,3 l/100 km binnen bereik ligt.

Sterke punten:

  • Comfort- en veiligheidsuitrusting
  • Soepele en efficiënte hybride motoren
  • Veilig weggedrag met een vleugje dynamiek

Toyota Corolla Cross

  • Lengte: 4,46 m
  • Breedte: 1,82 m
  • Hoogte: 1,62 m
  • Volume kofferbak: 433-1.337 l
  • Cilinderinhoud: 1.987 cc
  • Vermogen: 197 pk
  • Koppel: 190 Nm
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,6 sec.
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,0-5,3 l/100km
  • CO2 (WLTP): 113-120 g/km
  • Prijs: 35.410 euro


Toyota Corolla Cross - De gulden middenweg?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in