Testrit Volkswagen ID. Buzz: de charmantste ID!

1mnd geleden | Laurent Zilli

Sommige voertuigen doorstaan de tand des tijds moeiteloos: de Volkswagen Combi T1, gelanceerd in 1950, is er zo een. Meer dan zeventig jaar later werkt de charme nog steeds en daar kan deze zijn moderne, elektrische herinterpretatie ID.Buzz alleen maar van profiteren.

Net als zijn beroemde voorganger nodigt de ID. Buzz meteen uit om te reizen. Die indruk wordt bevestigd zodra je instapt, zowel voorin als op de achterbank, die toegankelijk is via twee elektrisch bediende schuifdeuren. Het gevoel van ruimte is opmerkelijk door het grote glasoppervlak en de aanwezigheid van een volledig vlakke vloer. De versie die momenteel op de markt is, is echter een strikte vijfzitter met een verschuifbare 60-40-bank om een aanzienlijk laadvolume te garanderen (van 1.121 tot 2.205 liter). Een versie met zes zitplaatsen op basis van een langer platform wordt later verwacht. De modulariteit van de Multivan is niet de meest vooraanstaande, maar gelukkig is er overal opbergruimte.

Het tweekleurige interieur van onze testauto (optioneel) voegt een vrolijk tintje toe. De kunststoffen zijn hard, maar er worden veel gerecycleerde materialen gebruikt, zoals voor de bekleding, vloerbedekking en dakbekleding.

Verrassende autonomie

De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is geïntegreerd in de achteras en wordt gevoed door een batterij van 77 kWh. Dit zorgt voor een actieradius van 420 kilometer volgens de huidige WLTP-norm. Wat het brandstofverbruik betreft, VW claimt een bereik van 20,5 tot 21,7 kWh/100 km. Tijdens onze testrit van 170 kilometer, en met strikte inachtneming van de draconische Deense en Zweedse snelheidslimieten, haalden we een gemiddelde van 18,5 kWh/100 km. Het vermogen van de motor is in 99% van de gevallen meer dan voldoende en het rijgedrag maakt optimaal gebruik van het lage en centrale zwaartepunt van de auto. Het rollen is beperkt, ondanks de grote dakhoogte (bijna 1,95 meter). Ook de demping is van een goed niveau, al voelt deze soms wat 'droog' aan bij het rijden over bepaalde verkeersdrempels.

Conclusie

In het algemeen kunnen we Volkswagen alleen maar feliciteren met de keuze voor een 100% elektrische oplossing voor zijn ID. Buzz, die zich opmerkelijk soepel en efficiënt opstelt - zowel thuis als aan AC-laadpunten. De batterij van Buzz kan worden opgeladen met een maximaal vermogen van 11 kW, en bij een DC-oplaadpunt tot 170 kW. In het laatste geval is het opladen in 30 minuten voltooid (van 5 tot 80% van de totale capaciteit). In november komt hij naar de dealers, prijzen starten vanaf 57.825 euro.

Sterke punten

  • Retro-uiterlijk en mooi ontwerp
  • Ruimte aan boord en interieurbeleving
  • Rijcomfort

Volkswagen ID.Buzz

  • Lengte: 4,71 m
  • Breedte: 1,98 m
  • Hoogte: 1,92 m
  • Koffervolume: 1.121-2.205 l
  • Gewicht: 2.471 kg
  • Batterij: 77 kWh (netto)
  • Vermogen: 150 kW/204 pk
  • Koppel: 310Nm
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 20,5-21,7 l/100 km
  • Actieradius: 420 km WLTP
  • Topsnelheid: 145 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10,2 s
  • Basisprijs: 57.825 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in