Testrit Opel Astra GSe: GSI voor de moderne tijd?

1j geleden | Stephane Monsin

Lang voordat VW de GTI uitvond, lanceerde Opel in 1967 al een sportief label: GSE. De Duitse autofabrikant haalt dit label nu uit de lades en zet het op de Astra en de Grandland SUV. Maar zoals je je kunt voorstellen, betekenen de letters niet helemaal hetzelfde meer.

Je moet een autokenner zijn en/of achter in de vijftig om je de Opel GSE te herinneren. Persoonlijk kent ondergetekende de GSi uit de jaren 80 en 90. Maar in feite was het hetzelfde. GS voor Grand Sport, i voor injectie, en E voor "einspritzung" wat in het Duitse zoveel als ‘injectie’. In 2023 is injectie gemeengoed geworden, dus die kleine "e" draagt een andere betekenis. Je raadt het al: elektrisch.

Hetzelfde vermogen...

Opel bouwt deze nieuwe GSe op de plug-inhybride versie van zijn Astra. De kuur omvat een sportiever uiterlijk met royale zwarte accenten op de carrosserie, mooie expressieve wielen, een met 2 centimeter verlaagd onderstel en sportievere voorstoelen. En meer vermogen? Nee, want de 225 pk sterke versie van de plug-in-Astra stond al in de catalogus. De technische specificaties blijven dus ongewijzigd. Nog steeds 360 Nm koppel, nog steeds een 110 pk sterke elektromotor verwerkt in de achttrapsversnellingsbak en nog steeds een batterij onder de bagageruimte, die een theoretische actieradius van 60 kilometer belooft. Is het GSe-label dan louter cosmetisch?

...meer plezier!

Nee, want lieten de ingenieurs de mechaniek onaangeroerd, dan hebben ze wel aan het chassis gewerkt en dat maakt een verschil. Naast het verlagen van de auto (en dus het zwaartepunt) hebben ze ook nieuwe dempers van Koni geïnstalleerd, afsteljongens met naam; deze dempers kunnen hun reacties aanpassen aan de rijstijl. Dankzij deze technologie kon Opel ook de besturing van de Astra herijken voor meer precisie en gevoel. En om een en ander te bewijzen nam Opel ons mee naar het zuiden van Spanje, waar het erg moeilijk bleek om 500 meter te rijden zonder in een waaier aan bochten terecht te komen.

Conclusie

De Astra GSe voelt echt overtuigend en dynamisch aan op zo’n dynamische route. Niets radicaals, niets bijzonders speels, maar een Duitse efficiëntie die veel ruimte laat voor plezier. De 225 pk en 360 Nm volstaan voor deze 1.800 kilo wegende auto. Twee zaken zijn echter jammer: dat de automatische versnellingsbak in de sportstand niet responsiever en "agressiever" is, en vooral dat hij geen echte handmatige stand biedt om de peddels op het stuurwiel te gebruiken. Desondanks hadden we een geweldige tijd achter het stuur van deze auto die van veel persoonlijkheid getuigt. Dat zijn prijs start aan 48.900 euro, steekt inderdaad een beetje...

Sterke punten

- Evenwichtige en sportieve look

- Uitstekend chassis

- Meer dan eerlijke prestaties

 

Opel Astra GSe

Lengte: 4,37 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,44 m

Koffervolume: 352-1.268 l

Gewicht: 1.224 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,2 l/100 km

Vermogen: 225 pk

Koppel: 360 Nm

Topsnelheid: 235 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 7,5 s

CO2-uitstoot (WLTP): 25 g/km

Basisprijs: 48.900 euro (break = + 1.500 euro)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in