Testrit Hyundai Ioniq 6 - Stijl in functie van efficiëntie

11mnd geleden | Stephane Monsin

Met de Ioniq 5 had Hyundai zijn expertise op beide gebieden al laten zien met zijn zeer persoonlijke design en voorbeeldige verbruik. Met de Ioniq 6 is de fabrikant nog een stap verder gegaan en heeft het aangetoond dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen de twee grote autotrends van dit moment.

Er is inderdaad een onverenigbaarheid tussen de hoogte en de massieve stijl van cross-overs en SUV's en de elektrische auto die in principe zo aerodynamisch mogelijk moet zijn omwille van het energieverbruik. Maar de Ioniq 6 is geen SUV. Het is een echte auto, minder dan 1,5 meter hoog en, zoals je ziet, ontworpen om door de lucht te klieven. Je zult later zien dat dit het verschil maakt.

Karakter

Overigens geeft dit ontwerp de Ioniq 6 een heel eigen gezicht. Het is altijd heel persoonlijk of je een ontwerp mooi vindt of niet, maar wij vinden deze auto een geweldige esthetische prestatie, en een nieuwe gimmick van het merk bevalt ons zeker: de gepixelde koplampen.

De Ioniq 6 is gebaseerd op een iets langere versie van het Ioniq 5-platform. Die laatste was al royaal op de achterbank, de 6 is dat nog meer. Achterpassagiers genieten van veel beenruimte, maar, typisch voor skateboardplatforms, kunnen ze hun voeten nog steeds niet onder de voorstoelen schuiven. Over het algemeen is het interieur goed gepresenteerd en draagt het een aangename sfeer uit. Het is echter moeilijk om niet ineen te krimpen bij de overdaad aan harde kunststoffen in de hele auto. We begrijpen de doelstelling om gewicht te besparen, maar we begrijpen niet waarom deze inspanningen worden tenietgedaan door gadgets die niet noodzakelijkerwijs nuttig zijn en de auto zwaarder maken, zoals de buitenspiegels die zijn vervangen door camera's, en de bijbehorende schermen. Een optie die wij ten zeerste afraden.

Overal efficiënt

Desondanks is het gewicht geen struikelblok voor de Ioniq 6. Op de weg doet de door ons geteste topversie (grote batterij van 77 kWh, twee elektromotoren voor in totaal 325 pk, 519 tot 583 km WLTP afhankelijk van de velgen) zijn 2 ton gemakkelijk vergeten. Hij is zeer comfortabel en tegelijkertijd dynamisch. Hij geeft je echt zin om er bochten mee aan te vallen en alleen in de haarspeldbochten voel je dat een lichte traagheid hem ervan weerhoudt de bocht met enthousiasme aan te vallen. Al met al een auto die een waar genoegen is om mee te rijden, en die redelijk is qua brandstofverbruik: 19,8 kWh/100 km is heel respectabel voor de manier waarop wij reden.

Conclusie

Je kan de Ioniq 6 ook krijgen met deze batterij maar met één enkele motor van 225 pk (548-614 km WLTP). Maar wij raden de basisversie aan, 151 pk en een batterij van 53 kWh die 429 kilometer belooft. Ten eerste omdat hij nog lichter is (zie technische steekkaart), waardoor de 150 pk en 350 Nm voldoende zijn, en vooral omdat het gedrag nog 'natuurlijker' is. Ten slotte is hij verreweg het zuinigst. Op een redelijk gemengd traject, met anticiperend rijden, haalden we 13,8 kWh/100 km. Dat is iets minder dan het officiële cijfer, maar het levert een actieradius van bijna 500 kilometer op. Het is echt jammer dat zelfs voor de basisversie de prijs meer dan 50.000 zeuro bedraagt.

Sterke punten

- Geslaagde en herkenbare look

- Beheerst gewicht en brandstofverbruik

- Natuurlijke en zeer aangename rijstijl

 

Hyundai Ioniq 6 53 kWh

Lengte: 4,85 m

Breedte: 1,88 m

Hoogte: 1,49 m

koffervolume: 401 (+41 vooraan)

Gewicht: 1.775 kilo

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,9 kWh/100 km

Vermogen: 151 pk

Koppel: 350 Nm

Topsnelheid: 185 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,8 s

Actieradius (WLTP): 429 km

Basisprijs: 50.499 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in