Testrit Fiat Tipo Hybrid: mee met zijn tijd

1j geleden | Stephane Monsin

Na een restyling vorig jaar verbetert Fiat zijn Tipo opnieuw, ditmaal met een gloednieuwe hybride motor. Deze aandrijflijn maakt de compacte auto en zijn breakversie interessanter en homogener dan ooit. Maar er is meer aan de hand.

In de gedwongen mars naar elektrificatie - en tegenover de Franse, Duitse en Aziatische merken - stelt Fiat zich een beetje timide op. Het zou echter niet eerlijk zijn om te zeggen dat het niet goed gaat. Het bewijs: de eerste 100% elektrische Fiat schrijft aan een succesverhaal. De 500e, geproduceerd in 100.000 eenheden in minder dan 24 maanden, is de op één na bestverkochte elektrische auto in Europa, vlak na de Tesla Model 3! Dit is een echte prestatie voor een bedrijf dat wordt beschouwd als een kleinere investeerder in de energietransitie. Dit succes toont ook de kwaliteit van het product aan.

Lang leve de stad   

Voor de rest van het gamma zitten de echte en oplaadbare hybrides nog in het stadium van aankondiging. Voorlopig houdt Fiat het bij de "lichte" hybridisering van zijn modellen met verbrandingsmotor. Na de 1.0 en 1.3 is er nu de mildhybride (of microhybride) versie van de 1.5. Op papier beweert deze 1,5 liter met 130 pk echter al 'full hybrid' te zijn, aangezien de elektromotor (20 pk) de auto zelfstandig kan aandrijven.

In werkelijkheid gaat het om een microhybride, want de 100% elektrische voortgang wordt verzekerd door wat we een starter-generator van 48 volt noemen. Deze zit geïntegreerd in de gerobotiseerde versnellingsbak met zeven versnellingen, en de batterij met een capaciteit van amper 0,7 kWh laat slechts erg korte hernemingen op stroom toe. Dus Fiat speelt met woorden.

In gebruik stelt de Tipo zich soepel op, vooral in de stad, waar zijn lichte besturing hem erg handelbaar maakt. Het is uiteraard ook in deze omgeving dat hij elektrisch kan worden aangedreven, met een mogelijke besparing van kostbare deciliters brandstof.

Buiten de stad, bij hogere snelheden, stelt hij zich iets minder comfortabel op, vooral tijdens het optrekken en de hybride versnellingsbak nogal traag reageert.

Conclusie

Met dit nieuwe bekwame hybride systeem gaat de Tipo er verder op vooruit. Hij is beter afgewerkt, beter uitgerust en stiller dan bij zijn debuut, maar hij is niet langer de goedkope Fiat die we kenden. Deze hybride wordt alleen aangeboden in de uitvoering Cross. Deze onderscheidt zich door zijn verhoogde ophanging die een zeer goed compromis biedt tussen comfort en ondersteuning. En hij heeft nog steeds een van de grootste koffers in zijn klasse, vooral als stationwagon.  Maar goedkoop is de prijs niet langer, want hij begint bij 28.190 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting erg compleet.

Sterke punten

- Verbeterde afwerking en geluidsisolatie

- Afstelling besturing en afvering chassis

- Technische update (hybridisatie, gerobotiseerde versnellingsbak)

Fiat Tipo 1.5 Hybrid

Lengte: 4,38 m

Breedte: 1,54 m

Hoogte: 1,55 m

Laadruimte: 440 l (550 l voor de stationwagon)

Gewicht: 1.405 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 5,1 l/100 km

Cilinderinhoud: 1.469 cc

Vermogen: 130 pk

Koppel: 240 Nm

Maximumsnelheid: 207 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9 s

CO2 (WLTP): 115 g/km

Basisprijs: 28.190 euro

Tags: Autotests Fiat
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in