Testrit BMW i7: de ruimste is ook de stilste

1j geleden | Stephane Monsin

Na Mercedes met zijn EQS is het de beurt aan BMW om de klasse van lange elektrische sedans te betreden met de i7. Wéér een onbetaalbare luxeslee? Ja, maar er zijn enkele leuke vernieuwingen mee gemoeid die we je graag willen laten ontdekken.

De nieuwe stijl van BMW doet veel inkt vloeien en zorgt voor verdeeldheid. Het gezicht van de nieuwe 7 Reeks vormt daarop geen uitzondering. Maar er is zo veel te vertellen over de i7 dat we besloten hebben niet stil te staan bij het hoofdstuk design. Onthou vooral dit: deze lange sedan van bijna 5,4 meter lang is vooral ontworpen om China en de VS aan te spreken. Eén ding is zeker: de dubbele nieren blijven niet onopgemerkt, vooral wanneer hun contouren van achteren worden belicht...

Zoals in de bioscoop...

Ook binnenin wil deze nieuwe 7 Reeks(al dan niet elektrisch) uitpakken. Klanten kunnen kiezen voor een enorm 31 duim groot scherm in 8K voor de achterbank (4.900 euro). Bij BMW noemen ze het "Theatre screen": met andere woorden, het voelt alsof je in het theater of de bioscoop zit, maar dan met nog meer comfort. Want ja, we herinneren ons nog levendig de zachtheid van de stoelen en de optionele "Lounge seating" rechtsachter (2.400 euro). Ook aan de achterkant, ter hoogte van de deurgrepen, blijkt alles te worden bediend via wat lijkt op een minismartphone.

Vooraan geen klachten over de ergonomie: BMW heeft bij dit model het iDrive-stuurwiel op de middentunnel behouden en de bediening van het stuurwiel is vrij intuïtief. Minder overtuigd waren we van de optionele volautomatische deuren: met een druk op de knop op de handgreep (of met de smartphone als sleutel!) gaan de deuren vanzelf wijd open. Het is indrukwekkend, maar het werkt niet altijd perfect (de deur stopt bijvoorbeeld als hij een schaduw detecteert) en vooral, als je de deur handmatig wilt openen, voel je de zeer onaangename weerstand van het automatische openingssysteem.

De BMW i7 xDrive 60 is een vierwielaangedreven auto met twee elektromotoren (één per as), goed voor 400 kW (544 pk). Het maximale bereik is 625 kilometer. Dat is minder dan de efficiëntere EQS van Mercedes, maar de i7 heeft meer ruimte achterin.

Conclusie

Ondanks zijn gewicht (2.640 kilo) biedt de i7 een rij-ervaring die een BMW waardig is. Zijn adaptieve luchtvering levert opmerkelijk werk. Met 544 pk ontbreekt het hem niet aan punch, zoals blijkt uit de 0 tot 100 km/u tijd van 4,7 seconden (een nog krachtigere versie komt in 2023). Dit alles verloopt in een voorbeeldig comfort en een ontspannen stilte. En natuurlijk zullen de passagiers tijdens het opladen (in optimale omstandigheden herstelt de i7 170 kilometer autonomie in 10 minuten) het "theaterscherm" waarderen. Dit is echt een majestueuze, emissievrije wagen voor bedrijfsbazen of andere sterren die minstens 137.900 euro te spenderen hebben. 

Sterke punten:

  • Innovaties (bioscoopscherm, automatische deuren, enz.)
  • Geboden comfort (vooral achterin)
  • Rijgedrag BMW waardig

BMW i7 xDrive 60

  • Lengte: 5,39 m
  • Breedte: 1,95 m
  • Hoogte: 1,54 m
  • Bagageruimte: 500 l
  • Gewicht: 2.640 kg
  • Batterij: 101,7 kWh (netto)
  • Vermogen: 400 kW/544 pk
  • Koppel: 745 Nm
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 18,4-19,6 kWh/100 km
  • Bereik: 591-625 km WLTP
  • Topsnelheid: 240 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 4,7 s
  • Basisprijs: 137.900 euro
Tags: Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in