Test van een legende: Chevrolet Corvette C2 Sting Ray 1963 (te koop!)

2j geleden | Maxime Herion

Na de 911 50th en de Alfa GTV6 serveren we de derde “legende” uit onze garage: een van de meest begeerlijke Corvettes uit de geschiedenis. Maak kennis met de Sting Ray “Split window”, een icoon van «made in the USA» design uit de jaren zestig.

De C2 Stingray «Split Window» uit 1963, waarvan er slechts 10.594 exemplaren werden gebouwd met zijn originele achterruit in twee stukken, werd slechts één jaar verkocht voordat hij een grotere, unieke achterruit kreeg. Gezocht door fervente verzamelaars over de hele wereld, is deze schoonheid zeer moeilijk te vinden, vooral in Europa. Dit exemplaar werd nieuw verkocht in de VS en behoorde tot de eerste exemplaren die eind 1962 werden geproduceerd, alvorens zo’n vijftien jaar geleden hier te worden ingevoerd. In die tijd kreeg het een grondige revisie van de roltreinen en mechaniek. De auto werd altijd goed onderhouden en een paar jaar geleden gerestaureerd. Hij heeft nu een prachtig patina dat er perfect bij past.

Beïnvloed door racerij

De Chevrolet Corvette van de tweede generatie, die in 1963 op de markt kwam, werd ontworpen door ontwerper Bill Mitchell en ingenieur Zora Arkus-Duntov. Hij was het resultaat van verscheidene jaren van onderzoek, hoofdzakelijk op de racebaan. Beide mannen waren gepassioneerd door racen en ontwikkelden verschillende prototypes waarvan de technologie rechtstreeks op de racerij was geïnspireerd. In het tijdperk van de ruimteverovering ontwikkelden zij een vervanger voor de Corvette 1, die sinds 1953 op de markt was. Het resultaat was gewoon verbluffend: perfect geproportioneerd met zijn zeer lange voorkant en korte achterkant, is de C2 Sting Ray een toonbeeld van stijl en agressiviteit met zijn «pop-up» koplampen die bewegen dankzij een vacuümsysteem, uitstekende randen en een achterkant met twee ramen die lijken op de ramen van een vliegtuig. Je zou uren kunnen kijken naar de ongelooflijke details, zoals de ongelooflijk fijne richtingaanwijzers vooraan, de nepchromen luchtinlaten op de motorkap en de prachtige geribbelde rockerpanelen. Het geheel ruikt naar het weelderige Amerika van de «golden sixties», vol stijl en chroom, het Amerika dat je doet dromen.

Stijl jaren zestig

Daar houdt het spektakel niet op, want ook het interieur is de moeite waard. Het in twee symmetrische delen opgesplitste dashboard is een toonbeeld van flamboyante stijl waarbij elk detail het oog streelt. En dan is er dat grote stuur met zijn dunne rand, maar ook de originele radio die verticaal is geïnstalleerd, de delicate ronde tellers of het tweekleurige handschoenenkastje. De met aluminium beklede middenconsole is van een zeldzame elegantie, net als de hendel van de handgeschakelde versnellingsbak, die wordt bekroond door een zwarte balvormige knop waaronder je met een palletje in de achteruit kunt schakelen. De Corvette heeft geen achterklep maar wel een behoorlijke bagageruimte die toegankelijk is van achter de frêle met skai beklede zetels. In deze kleine vliegtuigachtige omgeving kun je maar beter minder dan 1,85 meter lang zijn, anders zit je met het stuurwiel op je dijen en je hoofd tegen het dak. Maar dat neemt niets weg van de sensationele rij-ervaring die deze auto je bezorgt.

Voor ons mannen...

Onder de lange motorkap van deze carrosserie van glasvezel ligt een V8 ‘small block’ van 5,4 liter, goed voor een maximaal vermogen van 250 pk. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde Borg-Warner met vier gangen en stuwt de 1.430 kilo wegende Amerikaan naar een topsnelheid van ruim 200 per uur. Verrassend genoeg komt de motor op een relatief stille manier tot leven. In een rijpositie van 90 graden (laag zitten met gestrekte benen en de romp rechtop) voelt het koppelingspedaal nog steviger aan dan het in werkelijkheid is, net als de onbekrachtigde besturing (vandaar het grote stuurwiel) en het rempedaal. De bediening van de versnellingsbak is ook zeer stevig, maar precies, wat zelden het geval is bij auto’s uit dat tijdperk. De V8 zit boordevol koppel, wordt wakker rond 2.500 toeren en gaat er flink tegenaan. Op de regenachtige dag van onze testrit kun je echter het beste gas geven met vederlichte voet, want bij elke versnelling ligt een slippertje met de achterkant op de loer. Maar op normale snelheid verrast de Sting Ray met zijn precieze, zeer Europese weggedrag. De vier trommelremmen werken uitstekend en je voelt je snel zeker in deze auto, die overal hoofden doet omdraaien en vele blijken van sympathie van voorbijgangers losweekt. Deze auto is buitengewoon aantrekkelijk en innemend, en moet beschouwd worden als een kunstwerk, een symbool van zijn zorgeloze tijd. Het goede nieuws is dat hij ook rijdt, en …goed rijdt!

Ben je geïnteresseerd in onze Chevrolet Corvette C2, aarzel dan niet om een bod te doen (vanaf 130.000 euro en onder voorbehoud van inspectie natuurlijk) aan onze redactiedirecteur Stéphane Lémeret (stephane@autotrends.be).

 

Foto's: Pierre Fontignies

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in