Test Volkswagen Multivan: zeg niet "camionette"

2mnd geleden

De Multivan is altijd de luxueuze variant geweest van de Transporter-bestelwagen. Binnen het Volkswagen-gamma mag je dan ook van een echt instituut spreken. Nu wil het ‘busje’ een volwaardig gamma worden. Hij staat dichter dan ooit bij een personenwagen, zeker in het geval van deze nieuwe hybride motorisering.

De styling van de nieuwe Multivan is afgezwakt ten opzichte van de vorige modellen. De hoeken zijn minder geprononceerd, het profiel is minder massief en de tweedelige achterlichten lopen nu door over de achterklep. Het geheel slaagt erin om de imposante afmetingen van de Multivan te verbergen, die met zeven centimeter is gegroeid tot 4,97 meter. Een 20 centimeter langere versie is nog steeds verkrijgbaar. De hoogte is echter met zes centimeter verminderd tot 1,90 meter, zodat hij in elke ondergrondse parkeergarage past.

De ruimte aan boord is nog steeds enorm, en talloze interieurconfiguraties blijven mogelijk voor vijf tot acht passagiers. De achterste stoelen kunnen rond hun as draaien om de ruimte om te toveren in een vergaderzaal of een speelkamer. En de afneembare tafel is multi-inzetbaar geworden. Opgeklapt schuift hij tussen de voorstoelen, waar hij als middenconsole kan dienen. Ongeacht de stand van de zetels, kan de bagageruimte minstens 469 liter slikken.

Het dashboard is digitaal en alle functies zijn nu aanraakgevoelig. De multimedia ondersteunt de Alexa-stemassistent van Amazon, maar alleen op de topuitrustingen en de stekkerhybride.

Stilte, we draaien!

Onder de motorkap speelt zich ook een revolutie af. Voor zijn lancering zal de Multivan de dieselmotoren overslaan (de 2.0 TDI 150 komt pas volgend jaar). In eerste instantie krijgt hij de benzinemotoren 1,5-liter-TSI van 136 pk en de 2,0-liter-TSI van 204 pk, met daarbovenop een nieuwe plug-inhybride versie van 218 pk. Deze combineert een 1.4-benzinemotor van 150 pk met een elektromotor van 85 kW/116 pk.

De 10,4 KWh batterij belooft een bereik van 46 tot 50 km volgens WLTP in de elektrische modus; wij legden in volledige stilte ongeveer 40 kilometer af tijdens de test, wat nog steeds respectabel is gezien de grootte van de auto. Er mag alleen niet vergeten worden de batterij op te laden, want als de benzinemotor alleen moet werken, stijgt zijn dorst (10 liter per 100 kilometer), en is de lol eraf.

Conclusie

Dat de Multivan meer "personenwagen" dan ooit is, toont zich ook in de mechaniek - hij is gebaseerd op het MQB-platform (Golf, Tiguan...) - en in zijn rijgedrag. Stabiel in de bochten, door goed gecontroleerde koetswerkrol, is de nieuwe MPV aangenaam om mee te rijden dankzij de consistente besturing en de lagere en minder rechtop zittende rijpositie dan voorheen.

De Multivan lijkt dus alle troeven in handen te hebben om zowel viprijders die op zoek zijn naar ruimte en stilte, als de grote gezinnen die binnenkort hun toevlucht niet meer kunnen zoeken tot de MPV Sharan, te verleiden. Maar ze hoeven niet bang te zijn om hun spaarvarken te breken, want de prijzen beginnen bij € 43.450 voor de benzinemotor en € 52.199 voor de hybride!

Sterke punten:

- Minder massieve stijl, grote binnenruimte

- Efficiënte hybride... als de batterij opgeladen is

- Weggedrag bijna als van een personenauto

Volkswagen Multivan eHybrid

Lengte: 4,97 m

Breedte: 1,94 m

Hoogte: 1,90 m

Laadruimte: 469 tot 3.710 l

Gewicht: 2.120 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 1,5 l

Cilinderinhoud: 1.395 cc

Gecombineerd vermogen: 218 pk

Koppel: 350 Nm

Max. snelheid: 190 km/u

Versnelling (van 0 tot 100): 11,6 s

CO2-uitstoot: n.b.

Elektrisch bereik: 46-50 km

Prijs: 52,199 euro

Test Volkswagen Multivan: zeg niet "camionette"

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in