Test VW Taigo: alles voor de stijl

4w geleden

Er zijn sportschoenen, en er zijn sportschoenen met stijl. SUV-coupés zijn net hetzelfde, en de nieuwe VW Taigo behoort zeker tot de tweede categorie.

Het is pas sinds kort dat de SUV Coupé populair is geworden, met dank aan de democratische merken. Denk maar aan de Renault Arkana die de deur openzette, zonder ook maar enige sportieve ambities te koesteren. Een nieuw typevoorbeeld van het genre is de nieuwste SUV van Volkswagen: de Taigo, die echt "een stijfiguurl" is. Kijk maar naar zijn vloeiende lijnen, zijn gracieus neerdalende daklijn en de geslaagde voorkant (dan verwijzen we vooral naar de versies voorzien van een lichtstrip over de hele breedte van de neus). Deze auto ziet er goed uit. Vooral als hij in een andere kleur dan metaalgrijs zit en met kekke velgen is uitgerust.

Redelijk

Het lijdt weinig twijfel dat de Taigo populair gaat worden, want hij zich richt tot een clientèle dat, naast stijl, ruimte voor het hele gezin nodig heeft, jedoch, zonder de spaarrekening te plunderen, noch op het moment van aankoop, noch aan de belastingen, noch aan de pomp.

De Taigo is langer dan de T-Roc (4,26 m) en daardoor ruimer, vooral op de achterbank. Hij is ook lager, dus slanker, en suggestiever waardoor hij dynamischer voor de dag komt. En toch. Een gepeperde "R"-versie, die perfect zou passen bij dit snedige uiterlijk, komt er niet: de Taigo krijgt alleen zeer redelijke benzinemotoren van 95, 110 of 150 pk.

Compleet

Op het gebied van uitrusting heeft de Taigo bijna niets te kort, met een digitaal instrumentenpaneel, een zeer compleet en geconnecteerd multimediasysteem en een mooie lijst rijhulpmiddelen. Het model is zelfs een van de weinige met een centrale airbag voorin. Met dit alles en ondanks zijn grotere afmetingen, is de Taigo zelfs iets goedkoper naast een T-Roc met vergelijkbare uitrusting en dito motor.

De verklaring? De afwerkingskwaliteit is iets minder flatteus. VW heeft nochtans gereageerd op de kritiek die de T-Cross te beurt viel en gebruikt in dit geval schuimplastic aan de bovenkant van het dashboard. Maar elders gaat het om harde materialen, hol ook, en je kunt je voorstellen dat kinderen die achterin niet al te voorzichtig zijn, alles snel zullen bekrassen. Maar goed, we weten waarvoor we wél en waarvoor we niet betalen.

 

Conclusie

Onderweg is de VW Taigo een auto die perfect past binnen de filosofie van het merk. Dat wil zeggen, hij doet zijn werk als een goede soldaat, zonder opgemerkt te worden. Hij rijdt goed, veilig en met vertrouwen. Een speciale vermelding verdient het algemene comfort, en in het bijzonder de stoelen, die zeer aangenaam zitten.

Maar emoties oproepen tijdens het rijden is niet wat de Taigo beoogt. Nu goed, hij is  er niet voor ontworpen, dus we geven hem niet de schuld. We vertellen het gewoon als waarschuwing voor degenen op basis van dat uiterlijk verwachtingen koesteren over het rijgedrag. De VW Taigo staat nu al bij de dealers, met een vanafprijs van 24.215 euro.

Sterke punten:

Stijlvol als je het goed aanpakt

Gezinsvriendelijk interieur

Algemeen comfort

VW Taigo 1.0 TSI 110 DSG

Lengte: 4,26 m

Breedte: 1,75 m

Hoogte: 1,51 m

Koffer: 440 - 1.222 l

Gewicht: 1,260 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 5,9 l/100 km

Vermogen: 110 pk

Koppel: 200 Nm

Topsnelheid: 191 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 10,9 s

CO2 (WLTP): 133 g/km

Basisprijs: 26.600 euro

Test VW Taigo: alles voor de stijl
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in