Test Toyota GR86: begeesterend speelgoed!

2j geleden

De GT86 was een geweldige auto: een kleine coupé met een boxermotor verkocht tegen een betaalbare prijs. Het goede nieuws is dat de GR86 er een rechtstreekse afstammeling van is. Een die in één beweging de kleine minpuntjes ervan wegwerkt.

Laten we meteen naar de kern van de zaak gaan. De belangrijkste verandering is een krachtigere motor, een puntje van verbetering waar we op de GT86 altijd tevergeefs op hebben gewacht. Het nieuwe model heeft een cilinderinhoud van 2,4 liter (in plaats van 2 liter vroeger) met 235 pk en 250 Nm (voordien: 200 pk en 205 Nm). Het maximumkoppel wordt ook veel lager geleverd: bij 3.700 opm, terwijl je bij het oude model tot 6.600 opm moest klimmen!

De GR86 is in alle opzichten verbeterd, te beginnen met zijn weggedrag. De Toyota zet een perfecte balans neer dankzij de achterwielaandrijving en een zwaartepunt dat met 10 millimeter is verlaagd. Hij is ook 20 kilogram lichter en 50% stijver. De besturing is een genot en verleent een optimaal wegcontact vanuit een ideaal geplaatste stoel die uw lichaam goed ondersteunt.

Het motorgeluid is nog steeds zeer aangenaam, en bedelt om hogere toeren. Al maakt de soepelheid van het mechanisme dat niet noodzakelijk. Maar goed, het is ook een opportuniteit om een handgeschakelde versnellingsbak te bedienen zoals men zelden doet: met een perfecte precisie. Al met al is de GR86 veel efficiënter dan de GT, maar net zo speels en dynamisch. En toch wordt het vanuit allemaal vanuit een comfortabele stoel geserveerd.

Overeind op circuit

Dat zijn staat van dienst uitstekend is, bevestigt ook de ervaring op circuit. Schakel de bemoeizieke stabiliteitscontrole uit en het evenwicht van de GR86 is om van te snoepen. Hij voelt bijna als een raceauto met middenmotor aan, zo gezond zijn de reacties. Bij een bepaalde snelheid heb je het gevoel dat je op een grens botst... maar in feite is dat niet zo: je kunt nog 5 km/u sneller. Dat lijkt niet veel, maar het maakt het verschil tussen een snelle en een héél snelle ronde!

Conclusie

Je kunt je niet voorstellen hoe goed deze testrit ons beviel. In vergelijking met de GT86 heeft de motor zich ontwikkeld zoals het hoort en al het andere is gevolgd zonder te veel of te weinig te doen! Zelfs aan boord heb je alle moderne benodigdheden, ontdaan van overbodigheden: Toyota had het uitstekende idee om de traditionele knoppen te behouden en de bestuurder niet te overspoelen met een kastijding van allerlei rijhulpjes.

Dankzij Mr. Toyoda, de grote baas van de nieuwe generatie Toyota, stelt de Japanse nummer 1 ons gerust met deze auto die er ook nog in slaagt de prijs niet in de hoogte te katapulteren. Deze zou rond 35.000 euro inclusief btw moeten blijven.

Sterke punten

- Perfecte evolutie op GT86

- Evenwicht en lichtheid

- Verbeterde efficiëntie

Toyota GR86

Lengte: 4,26 m

Breedte: 1,77 m

Hoogte: 1,31 m

Koffer: n.b.

Gewicht: n.b.

Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.

Vermogen: 235 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 226 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,3 s

CO2 (WLTP): n.b.

Basisprijs: +/- 35.000 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in