Test Smart #1: Mee met de hype

1mnd geleden | Stephane Monsin

Smart werpt zijn imago als fabrikant van ultra-stadsauto's van zich af en lanceert zichzelf opnieuw met... een elektrische SUV. Maar wees gerust, hij blijft zeer compact en verloochent zijn liefde voor stedelijke centra niet. En bovenal moet hij de positionering van Smart versterken als een merk dat meer "hype" is dan ooit!

Met een lengte van 4,30 meter is de #1 duidelijk het grootste voertuig dat door het merk is gebouwd. Dit staat ver af van het oorspronkelijke concept. Gelukkig maakt het joviale design met zijn leuke proporties hem minder massief dan hij op het eerste gezicht gelijkt. Deze SUV heeft absoluut een coole factor, wat nog duidelijker wordt wanneer je  in de auto stapt. Kleuren, licht, goede materialen, ronde en vloeiende vormen: dit interieur is echt gastvrij. In het middelpunt staat een royaal aanraakscherm van 12,8 duim, dat standaard is op alle versies en alle instellingen bevat, inclusief de buitenspiegels. Helemaal niet ergonomisch volgens ons, maar het succes van Tesla bewijst tenslotte dat kopers bereid zijn dit grote gebrek te accepteren. Gelukkig zijn de klimaatinstellingen (bijna) altijd zichtbaar onderaan het scherm en kan een intelligente spraakassistent veel functies bedienen. Wat de praktische kant betreft, is de #1 vrij royaal met bergruimte voorin, de achterbank biedt plaats aan grote volwassenen en de bagageruimte varieert van 313 tot 323 liter. 

Gespierd!

Smart biedt twee motoren voor zijn SUV: 270 of... 430 pk! De laatste is afgestempeld door Brabus, zoals het merk al meerdere keren heeft gedaan. In beide gevallen is hij duidelijk krachtiger dan wat de concurrentie biedt (Peugeot e-2008, Kia e-Niro...). De smart accelereert van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden met een mooi geluid - kunstmatig natuurlijk - en is ondanks zijn 1.900 kilo (dat is ook niet erg Smart!) duivels efficiënt in de bochten dankzij de vierwielaandrijving. Maar bij actief rijden hadden we een meer uitgesproken regeneratie bij het optillen van de rechtervoet op prijs gesteld.

Conclusie

Met zoveel kracht en technologie mikt Smart duidelijk op een trendy topklant. Zijn prijs bevestigt dit: vanaf 40.995 euro voor de basisversie! Weliswaar belooft de zuinigste versie 440 km in de WLTP-cyclus. En met zijn 270 pk is hij niet alleen meer dan snel genoeg, maar ook zuinig, want wij eindigden op 14,3 kWh/100 km, wat minder is dan de aangekondigde 16,9 kWh. En als de accu leeg is, kan hij vertrouwen op zijn 22 kW-wisselstroomlader - of 150 kW op gelijkstroom - in beide gevallen de beste in het segment.

Sterke punten

  • Knap interieur
  • Comfort en algemeen rijplezier
  • Concurrentiële verhouding prijs, uitrusting en prestaties

Smart #1 Premium

  • Lengte: 4,27 m
  • Breedte: 1,82 m
  • Hoogte: 1,63 m
  • Bagageruimte: 313-323 l
  • Gewicht: 1.788 kilo
  • Batterij: 66 kWh (netto)
  • Vermogen: 200 kW/272 pk
  • Koppel: 343 Nm
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 14,3 kWh/100 km
  • Actieradius: 440 km WLTP
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,7 s
  • Basisprijs: 40.995 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in