Test Renault Express Van: eenvoudig maar efficiënt

1w geleden

De naam Express maakt zijn comeback in het Renault-gamma! Het gaat deze keer om een nieuwe kleine bestelwagen die met zijn uitrusting en prijs een trede onder de Kangoo staat. Het model is rationeel, maar niet uitgekleed.

Vooraan is het moeilijk om de Express van de Kangoo te onderscheiden. Beide tonen dezelfde ernst in hun hoekige stijl, delen hun lichtsignatuur van LED’s in een 'C'-vorm en dragen pront hun logo op de motorkap. Opzij, en vooral langs achteren, doet de Express denken aan een ander model dat we vroeger kenden als de Dacia Dokker. Geen toeval! De Express is niets anders dan een grondig herziene Dokker, aangezien Renault besloten heeft om al zijn bedrijfsvoertuigen onder één merk te bundelen.

Het dashboard is rechtstreeks geïnspireerd op de Kangoo. Het heeft een massievere uitstraling en valt op door het 8-duimsscherm van het multimediasysteem, met smartphoneconnectiviteit. En hoewel de Express niet kan wedijveren met de twaalf rijassistenten van zijn grote broer, beschikt hij wel over een aantal welkome systemen zoals een vertrekhulp voor hellingen, stabiliteitscontrole voor aanhangwagens en een achteruitrijcamera. Kortom, alles wat je nodig hebt is er.

Ter zake

Hetzelfde geldt voor de praktische kant: de enkele schuifdeur aan de rechterkant geeft toegang tot een groot volume van 3,3 m³, dat kan worden uitgebreid tot 3,7 m³ door de passagiersstoel neer te klappen en het tussenschot te kantelen. De laadlengte bereikt dan 2,36 meter en het laadvermogen varieert van 650 tot 780 kilogram. Stapelen en sjouwen is een tweede natuur voor de Express.

Motorisch biedt de Express de keuze uit een diesel van 75 of 95 pk en een benzine van 100 pk, telkens gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Onderweg verloopt alles meer lo-fi dan in de Kangoo: de besturing is minder goed gekalibreerd, de versnellingsbak wordt minder goed geleid en gedraagt zich stroever, terwijl de geluidsisolatie beter kan. Maar de krachtigste 1.5 dCi kan de 1.400 kilogram van deze bestelwagen met gemak aan en beschikt dankzij zijn koppel van 270 Nm zelfs over overtuigingskracht. En het brandstofverbruik is veelbelovend, want de boordcomputer gaf tijdens onze testrit een gemiddelde van 5,2 liter per 100 kilometer aan, perfect binnen de door Renault aangekondigde norm (5,1-5,3 l/100 km, WLTP).

Conclusie

De Renault Express is een rationele keuze voor wie een efficiënte en zuinige bestelwagen wil. En al is het waar dat de nieuwkomer minder zorg besteedt aan de details dan zijn grote broer, de Kangoo, toch vraagt hij niet veel toegevingen in het gebruik. Maar vooral: het ontbreekt hem niet aan iets strikt noodzakelijk.

Nog een extra argument in zijn voordeel is zijn basisprijs van 15.650 euro excl. btw (17.650 euro excl. btw voor onze testversie), d.w.z. ongeveer 3.000 euro minder dan een Kangoo met een gelijkwaardige motor. Hij zal dus snel zijn plaats vinden bij klanten die op zoek zijn naar eenvoud, zuinigheid en praktische bruikbaarheid.

Sterke punten

- Moderne en aantrekkelijke stijl

- Praktisch en multi-inzetbaar

- Gewillige en zuinige motor

Renault Express Van 1.5 dCi 95

Lengte: 4,39 m

Breedte: 1,77 m

Hoogte: 1,81 m

Nuttig volume: 3,3 - 3,7 m³

Gewicht: 1.401 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,1-5,3 l/100 km

Vermogen: 95 pk

Koppel: 240 Nm

Topsnelheid: 161 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 13 s

CO2-uitstoot (WLTP): 134-140 g/km

Basisprijs: 17.650 euro (exclusief btw)

tags-label Autotests Renault
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in