Test Porsche Taycan GTS Sport Turismo: heerlijk efficiënt

1w geleden

Porsches elektrische sedan doet het commercieel goed, heel goed zelfs. Voortbouwend op dat succes biedt Porsche nu een GTS-versie aan, met een nieuwe Sport Turismo-carrosserie die lijkt op een shooting brake.

Simpel gezegd is de Taycan Sport Turismo een Cross Turismo die zijn fighter-achtige stylingelementen heeft verloren en wat lager tegen de grond scheert. Met zijn "shooting brake"-look toont de Duitse auto nog meer persoonlijkheid en wint hij aan hoofdruimte (+4,5 centimeter) in vergelijking met de berline, tot groot genoegen van de achterpassagiers. De bagageruimte gaat er ook op vooruit met een inhoud die is toegenomen van 407 tot 446 liter, wat altijd goed is voor het praktischere werk!

Dit nieuwe koetswerk voegt zich bij de berline en de Cross Turismo in de catalogus, voorlopig alleen in de GTS-versie. Deze versie is ook een nieuwe functie die op hetzelfde moment verschijnt. Het recept is hetzelfde als voor de rest van het Porsche-gamma: een aangescherpte variant, maar met ruimte voor compromissen. In het geval van de Taycan, wordt hij gepositioneerd tussen de 4S en de Turbo door gebruik te maken van de motor van deze laatste. De 93,4 kWh Performance Plus-batterij en specifieke ophangingsinstellingen maken het verschil.

Interessante reeks

Aan de buitenkant is de Taycan GTS herkenbaar aan zijn specifieke look, met onder meer herontworpen bumpers en rode remklauwen. Binnenin zijn de sportzetels bekleed met leder en een materiaal dat Race-Tex heet. Om het pakket compleet te maken, krijgt hij ook een ondersteunende sound die het meest merkbaar is in de Sport Plus-stand.

Als berline is de GTS de eerste Taycan met een autonomie van meer dan 500 kilometer (504 exact), dankzij een nieuw elektronisch management. In cijfers uitgedrukt ontwikkelt hij 517 pk (598 pk met overboost), waarmee hij in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u kan rijden en in 12 seconden 200 km/u haalt. Niet slecht voor een auto die meer dan 2,3 ton weegt (de Sport Turismo-versie is slechts 15 kilogram zwaarder dan de sedan) en een echt technologisch hoogstandje is.

Zoals alle Taycans is ook de GTS uitgerust met een 800V-voeding die hem in staat stelt tot 270 kW gelijkstroom te ‘tanken’, goed voor een snellading van 5 naar 80% in slechts… 22 minuten!

Conclusie

Het weggedrag van de Taycan GTS is geweldig! Hij slaagt erin zijn overgewicht volledig uit te wissen en spreidt een perfect evenwicht tentoon. De acceleratie is niet minder dan ongelooflijk en onophoudelijk, net als de remmen onuitputtelijk hun ding blijven doen. De tractie komt zelden in het gedrang en de ophanging doet zijn werk bijna perfect met zeer weinig rolbewegingen.

Als je kiest voor de optie met achterwielsturing, doet de Taycan je vergeten dat hij bijna 5 meter lang is. Zeer stil binnenin, comfortabel, met een redelijk verbruik op voorwaarde dat je een lichte voet hebt. Vanaf 134.249 euro en vanaf 138.352 euro in de nieuwe Sport Turismo-uitvoering.

Sterke punten:

Dynamisch gedrag

Efficiënt

Toch comfortabel

Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Lengte: 4,96 m

Breedte: 1,96 m

Hoogte: 1,39 m

Laadruimte: 446 l

Gewicht: 2.310 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 21-24 kWh/100km

Vermogen: 517 pk

Koppel: 850 Nm

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 3,7 s

CO2-uitstoot (WLTP): 0 g/km

Basisprijs: 138.352 euro

Test Porsche Taycan GTS Sport Turismo: heerlijk efficiënt
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in