Test Porsche 911 GT3 RS – Toppunt van… frustratie

1j geleden | Maxime Pasture

Om zich te onderscheiden van de 992 GT3, vertrouwt de nieuwe GT3 RS bijna volledig op een aerodynamische trukendoos waarvoor elke rechtgeaarde piloot diep respect betoont. Klinkt super, alleen steekt tijdens onze test op Silverstone het typisch Brits weer stokken in de wielen.

Silverstone. Het Mekka van de motor­spor t. Het is eind september. De ochtend is koel, de baan is droog. Na enkele ronden stappen onze Europese collega’s, de een na de ander, met een grote glimlach uit het jongste techni­sche wonder van Porsche. De meest ervaren circuitrijders, zij die een beetje hebben gekoerst, roepen uit: «Dit is een racemachine die alleen door professi­onele piloten tot het uiterste kan worden gedreven.»

Maar misschien is de 911 (992) GT3 RS nog béter dan een racemachine: op zijn alcantara stuurwiel staan knoppen waarvoor zelfs de GT3 Cup, GT3 R of GT3 RSR in competitie­verband bedanken. We komen er dra op terug, want naast de aerodynamische downforce die de auto kan genereren, zijn het net deze magische draaiwieltjes die deze GT3 RS van de vierde generatie zo charmant maken.

Kijk en begrijp

Heb je hem nog niet eerder van alle kanten gezien, kijk dan eens goed naar de foto’s. Nog nooit zag een 911 er zo agressief uit. De sporen zijn ten opzichte van een normale Neunelfer met 29 millimeter verbreed en met zijn dimensies breekt de achters­poiler alle records. Indrukwekkender dan dit is amper vindbaar. Bovendien heeft deze auto... DRS! Ja, een DRS, ofwel Drag Reduction System, net als in de F1! Deze wordt automatisch geactiveerd mits aan een aantal voorwaarden is voldaan: een snelheid van meer dan 100 km/u, een zijdelingse versnelling van minder dan 0,9 g, een toerental van meer dan 5.500 tpm en een gaspedaalstand van meer dan 95 procent. Maar net als een F1-piloot kan de bestuurder deze ook zelf tot de orde roepen door een klein knopje op het stuur. Het DRS activeert kleine vinnen onder de voorbumper. Er zitten er zelfs op het dak! Een primeur!

Als we schrijven over een Porsche RS, hebben we het vaak over technologieën uit de racewereld. Dat is hier niet anders. Voor het hoofdingrediënt moet je de motorkap van deze nieuwe GT3 RS openen. In plaats van de opstelling met drie generatie gebruik van één grote, aflopende centrale radiator in de neus van de auto, net als de meest radicale 911-racers. Voor de kleine bagageruimte was er dan ook geen plek meer. Naast een betere gewichtsverdeling en koeling (noodza­kelijk om de atmosferische motor tot zijn volle vermogen te doen komen!), verbetert deze lay-out de stroomlijn. Het totale resultaat is een aerodynamische downforce van 409 kilo bij 200 km/u. Dit betekent dat de 992 GT3 RS twee keer zoveel grondeffect genereert als de gefacelifte 991 en drie keer zoveel als een 992 GT3! Bij 285 km/u bedraagt de druk 860 kilo. Dat is eigenlijk beter dan een 992 GT3 Cup-auto. De aerodynamische downforce van deze GT3 RS komt dan ook heel dicht in de buurt van een 911 RSR. Dat is het prototype dat meestrijdt in de 24 uren van Le Mans, vermomd als een 911! Snap je nu waarom we zo gefrustreerd waren dat we de auto op een natte baan moesten testen?

Pilotendroom

Daarnaast biedt de nieuwe GT3 RS ongeziene instellingen voor het rijgedrag. In de circuitmodus kan je met het op het stuur gemonteerde PASM-wieltje de compressie en rebound van de dempers in negen standen instellen (van -4 tot +4)! Dat zijn negen compressie-instellingen en negen rebound-instellingen voor de voorwielophanging. Hetzelfde voor de achteras. Dat is zelfs op een racewa­gen niet mogelijk in real time! Maar dat is nog niet alles. Via een ander wiel­tje, PTV+, kun je ook het differentieel­werk tijdens het remmen en optrekken aanpassen (ook negen standen). Kortom, deze 992 GT3 RS is een droom die werke­lijkheid wordt, toch voor piloten. Je zou bijna vergeten dat je met een derde ESC/ TC-draaiknop de tractiecontrole in acht standen kunt instellen. Nu, dat kan ook in een raceauto... Laat ons dus alle moed bij elkaar schrapen en de pit uitrijden.

Scalpel dat je zelf kan wetten

Maar voordat we gas geven (voor de goede orde: we hebben op Silverstone alleen synthetische brandstof verstookt), is als in de GT3: de atmosferische flat-six, 4 liter groot (3.996 cc) en met een vermogen dat van 510 naar 525 pk is geste­gen. De technische details gaan we hier niet uit de doeken doen, maar wie de autosport op de voet volgt, weet dat de nieuwe 992 GT3 R-racewagen, volgend jaar in actie te zien tijdens de 24 uren van Spa, een nieuwe 4,2 liter heeft (4.194 cc, goed voor 565 pk). Had Porsche deze niet in de nieuwe GT3 RS kunnen lepelen? Ze hadden het maar wat graag gewild, maar de emissienormen laten het niet toe. Jammer!

Tot zover de theorie, we kunnen eraan beginnen. Afgezien van de nieuwe stuurwielknoppen is het interieur niet echt anders dan dat van de GT3. Gezien de stortbuien waarin we moeten rijden, grijpen we de gelegenheid aan om de auto flexibeler te zetten op het vlak van compressie en rebound, zodat hij zachter reageert op de natte baan. Aan die 525 pk op de achterwielen veran­dert er niets, dus laten we de elektronica gewoon aan. Vooral omdat de instruc­teur ons verteld heeft dat de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden gloednieuw zijn: nog niet eens ingereden!

Eerste vaststelling: de PDK 7-versnellingsbak heef t kortere verhoudingen dan in de GT3. Inclusief de laat­ste versnelling. Vandaar de topsnelheid van «slechts» 296 km/u (tegenover 318 km/u voor de 992 GT3). Op Silverstone haalde Porsche-coureur Jörg Bergmeister snelheden van meer dan 250 km/u op het droge. Op een nat circuit was het halen van 233 km/u voor ons al indrukwekkend, met een opmerkelijk voordeel in rechte lijn ten opzichte van de 992 GT3 bestuurd door een instructeur. Nee, dat DRS mankeert er niet aan!

Tweede opmerking: bij het verlaten van de bocht glijdt deze 911 weg! Elektronische hulpmiddelen of niet, met het gaspedaal moet je spaarzaam omspringen. De reactie van de motor boven 5.000 toeren laat niet lang op zich wachten. Bij het ingaan van een bocht voel je meteen de laserprecieze voortrein. Porsche heeft eraan gewerkt om het zwaartepunt te verlagen en schokken bij het remmen te voorkomen. Het resultaat is echt gewéldig! Hoewel de achterwielbesturing ook veel helpt, denken we niet dat we ooit al in een auto hebben gereden die zo direct en responsief is. Het is echt een ultrascherp wapen dat met de instellingen op het stuurwiel zich helemaal naar jouw rijstijl kan richten, al zal een leek hier wel wat in verloren lopen. En wie er een minder «geraffineerde» aanvalsmodus op nahoudt, kan rekenen op een setje elektronische assistenten die onge­twijfeld tot de beste ter wereld behoren.

Maar moeten we nog eens herhalen hoe jammer het is dat we deze ongelooflij­ke machine niet hebben kunnen testen op een droge baan? Waar, daar zijn we zeker van, de opgewekte aerodynamische hulp alleen tot het uiterste kan worden benut door coureurs met veel ervaring - waartoe we zelf niet behoren.

Om nog wat meer frustra­tie op het vuur te gooien, moet je weten dat er niet genoeg RS’en zijn voor iedereen! Alleen in België al is de vraag drie tot vier keer groter dan het aanbod. Het orderboek voor 2023 is simpelweg geëxplodeerd.

Om te onthouden

Op zi jn 992 GT3 RS debuteert Porsche een aerodynamische trukendoos en rijsettings op het stuur die nog nooit eerder op een wegauto zijn vertoond. Met dit nieuwe wapenfeit heeft Stuttgart de droom van elke piloot verwezenlijkt !

PRO

  • Instellingen op het stuur (dempers + differentieel)
  • Aerodynamische hulp
  • Nog scherpere voorkant
  • Hoogstaande elektronica, maar...

CONTRA

  • ...niet voor iedereen
  • Kennis van afstellingen vereist (schokdempers + differentieel)
  • Beperkt aantal

De 911 GT3 RS in cijfers

  • Motor: 6-cilinder-boxer ; 3.996 cc ; 525 pk bij 8.500 t/m ; 465 Nm bij 6.300 t/m
  • Aandrijving: achterwiel
  • Versnellingsbak: 7, gerobotiseerd met dubbele koppeling
  • L/B/H (mm): 4.572/1.900/1.322
  • Leeggewicht (kg): 1.450
  • Koffervolume (l): 0
  • Brandstoftank (l): 64
  • 0-100 km/u (sec): 3,2
  • Prijs: 240.187 euro
  • Top: 296 km/u
  • Norm: 13,4 l/100km
  • CO2: 305 g/km
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in