Test Mercedes EQB: voor kroostrijke gezinnen met laadpaal in de garage

1mnd geleden

De Mercedes EQB is een batterij-aangedreven versie van de GLB, en de uitrusting is uniek onder de elektrische auto's. De interesse van grote gezinnen zou nu moeten gewekt zijn.

Stukje bij beetje groeit de EQ-familie van Mercedes. Na de kleine en grote SUV's, na de topklasselimousine en de "minibus", is er nu de compacte gezins-SUV. Een taak die de EQB niet licht opvat, zoals je verder zult lezen.

Dit is dus de elektrische versie van de GLB, en het recept is hetzelfde als voor de EQC en EQA: je creëert niet iets fundamenteel nieuws, je strijkt alleen het ontwerp glad. Het resultaat is een vrij typische EQ-voorkant, die logischerwijs aerodynamischer is dan de GLB, en een achterkant met een vleugje futurisme in de vorm van een lichtstrip die de koplampen verbindt. Mercedes mikt er nog enkele specifieke velgen tegenaan en dat is het zo'n beetje.

Zeven zitplaatsen

Terwijl Mercedes voor de EQC een iets ander dashboard ontwierp dan voor de GLC, is dat van de EQB precies hetzelfde als dat van de GLB. Qua design althans, want er zijn specifieke sierstrips en inzetstukken verkrijgbaar. In koper, bijvoorbeeld, een kleur die wordt geassocieerd met de wereld van de elektriciteit.

Natuurlijk zijn er in de menu's van het infotainmentsysteem ook functies die specifiek zijn voor de elektrische aandrijving, zoals een GPS die voor lange ritten de minimale rijtijd berekent, rekening houdend met de oplaadtijden. Voor de rest telt de wiskundige formule: EQB = GLB.

Dat is voor alle duidelijkheid goed nieuws. Want het betekent dat de EQB, net als zijn broer met benzinemotor, verkrijgbaar is in een versie met zeven zitplaatsen. Geen andere compacte elektrische auto doet het hem na. Merk echter op dat deze twee extra zitplaatsen niet zijn gegroeid in dit geval. Ze zijn voornamelijk geschikt voor inzittenden met een lichaamslengte van 1,65 meter.

Eén batterij

Mercedes biedt bij de lancering slechts één accu aan voor de EQB, die een gemiddelde WLTP-actieradius van 419 kilometer belooft. Wel kan je kiezen voor verschillende vermogens van de twee elektromotoren (één per as, dit is dus een 4x4): 228 pk of 292 pk. In een later stadium zal het gamma een eenmotorige versie krijgen plus een versie met zo'n 400 pk. De startprijs is momenteel vastgesteld op 63.041 euro.

Conclusie

De Mercedes EQB aarzelt niet om zijn vermogen en koppel te doen gelden, ongeacht de gekozen versie. Maar zijn grootste kwaliteit is zijn comfort. Terwijl de meeste andere elektrische voertuigen van meer dan twee ton last ondervinden van een zeer (of zelfs té) harde ophanging, houdt de EQB het zo zacht mogelijk, zoals het het merk betaamt.

Hij ziet er goed uit, bekoort onderweg en onderscheidt zich door dezelfde lichtheid van besturing als de GLB. Je zou bijna vergeten dat hij 2.175 kilo weegt... totdat je naar het brandstofverbruik en de actieradius kijkt. Met zijn reële gemiddelde van meer dan 20 kWh/100 kilometer moet je eerder rekening houden met een autonomie van 350 kilometer.

Sterke punten

- Uniek concept van zevenzitter

- Bovengemiddeld comfortabel

- Lichte maar aangename stuurinrichting

Mercedes EQB 300 4Matic

Lengte: 4,68 m

Breedte: 1,83 m

Hoogte: 1,70 m

Koffervolume: 490 l

Gewicht: 2.175 kg

Vermogen: 228 pk

Koppel: 390 Nm

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,0 s

WLTP-actieradius: 419 km

Basisprijs: 63.041 euro

Test Mercedes EQB: voor kroostrijke gezinnen met laadpaal in de garage

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in