Test Mercedes-AMG SL: de ster schijnt feller dan ooit!

2j geleden

Met zijn 70-jarige geschiedenis is de Mercedes SL een echt instituut op wielen. En dit icoon wordt door de nieuwe generatie naar een hoger niveau getild, met een nieuwe missie als lokroep.

Vergis je niet, de nieuwe SL is de feitelijke opvolger van de AMG GT Roadster. Hij werd ontworpen door AMG, de sportafdeling van het merk, verder bewijs voor zijn nieuwe, veel sportievere oriëntatie dan voorheen.

Je kan alvast niet zeggen dat de ingenieurs op innovaties hebben beknibbeld: de SL heeft een nieuwe aluminium structuur en een toonaangevende aerodynamica, waaronder beweegbare lamellen achter de grille en de voorbumper voor een betere luchtstroom.

Om uiteraard gewicht te besparen, heeft de SL nu een canvastop die ontbrak op de vorige twee generaties. Deze hadden hun toevlucht gezocht in de intrekbare hardtop, een must-have tijdens het vorige decennium. Het duurt slechts 16 seconden om jezelf - tot 60 km/u – in het zonnetje te zetten.

Nog verrassender is dat de nieuwe SL de vierzitsarchitectuur kreeg die het begin van deze eeuw verdween. Maar de achterbank is gereserveerd voor mensen onder 1,5 meter, of bagage. Aan boord heerst een sfeer van relatieve eenvoud. Het dashboard is eerder minimalistisch, en alle functies worden bediend door het prachtige 11,9 duim grote centrale scherm. De bijzonderheid is dat het kan worden gekanteld in een hoek van 12 tot 32 graden, zodat het perfect leesbaar blijft, zelfs in direct zonlicht. Het instrumentenpaneel voor de bestuurder is digitaal en kan worden aangepast aan de hand van thema's die speciaal voor de SL zijn ontwikkeld. Ook dit is zeer goed afleesbaar.

Eén V8, twee karakters

Het hart van de SL is en blijft zijn 4,0-liter-V8-motor met dubbele turbo. Deze drijft de SL 55 en SL 63 aan die bij de lancering worden aangeboden, met 476 pk voor de eerste en 585 pk voor de tweede. Het onderlinge verschil weerspiegelt zich onderweg in iets tragere prestaties (3,9 seconden in plaats van 3,6 om van 0 naar 100 km/u te gaan), en vooral door een verschillend karakter.

Daarbij komt de 55 in alle omstandigheden beschaafder over dan de 63. Beide zijn uitgerust met vierwielaandrijving - een primeur voor dit model - met daarnaast ook vierwielsturing. Deze twee voorzieningen tillen resoluut de efficiëntie op van de SL, en maken hem bovenal ongelooflijk wendbaar!

Conclusie

De SL neemt de plaats in van sportwagen in het Mercedes-gamma, maar behoudt toch het grand-touringimago waar de lijn om bekendstaat. Zijn hoogtechnologisch niveau maakt hem even wendbaar als een kleine coupé op bochtige wegen, ondanks zijn 4,70 meter en 1.970 kilogram. Dankzij zijn ingenieus hydraulisch veersysteem, dat onafhankelijk op elk wiel inwerkt, is hij daarnaast net zo comfortabel als een personenwagen.

Door de uitstekende windbescherming voor de inzittenden en de Airscarf-nekwarmer, kunt u in alle seizoenen genieten van het zoete geluid van de V8. Maar tegen welke prijs? Dat is nog een mysterie op dit moment...

Sterke punten

- Wegefficiëntie en comfort

- Verbluffende sportiviteit én wendbaarheid

- Zijn top technologie

Mercedes-AMG SL 63 4Matic+

Lengte: 4,70 m

Breedte: 1,91 m

Hoogte: 1,35 m

Kofferruimte: 240-213 l

Gewicht: 1.970 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 11,8 l/100 km

Vermogen: 585 pk

Koppel: 800 Nm

Topsnelheid: 315 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,9 s

CO2 (WLTP): 268 g/km

Basisprijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in