Test Maserati Grecale-prototype: geboorte van een referentie?

2j geleden

Zoals je wellicht weet, heeft Maserati onlangs de MC20 gelanceerd, een gloednieuwe supercar die een ware renaissance voor het merk moet inluiden. Het prototype dat we nu van de Grecale hebben getest, bevestigt : Maserati is helemaal terug van weggeweest!

De Grecale is Maserati’s op stapel staande familiale SUV, die momenteel de laatste aanpassingen ondergaat voor hij op de markt komt. Het voertuig dat we onder handen namen, was dus nog "niet helemaal af". En toch was de ervaring al bijzonder beloftevol...

Geheimpjes

Laten we beginnen met te zeggen dat er dingen zijn die we nog niet mogen zeggen. Maserati heeft ons nadrukkelijk verzocht niet over het interieur te spreken, want deze informatie is voorbehouden voor de officiële presentatie van de Grecale.

Maar de achterzetels zitten alvast zo royaal als je mag verwachten van een SUV van 4,85 meter (pal tussen een Porsche Cayenne en een Macan in). Weet ook dat de Grecale - in tegenstelling tot de Ghibli, Quattroporte en Levante - geen upgrade zal nodig hebben om de concurrentie te evenaren op het vlak van afwerking, en - vooral - technologie. Maar sjjjjt, we hebben niets gezegd.

Muzikaal

Aan de andere kant mogen we alles zeggen over de rest. Allereerst de motor, in dit geval een viercilinder met een cilinderinhoud van 2.0 liter en milde hybridisatie. Ja, "maar" een viercilinder, maar hij levert wel 330 pk en 450 Nm, en zingt door een uitlaatsysteem dat de ingenieurs obsessief hebben bewerkt, tot het klank kreeg het merk waardig. We bevestigen: missie volbracht! Overigens, Maserati zegt dat de fantastische 630 pk sterke V6 van de MC20 niet alleen voor de MC20 is gemaakt. Capito?

En dan is er nog de wegligging, waarvan we al voor de eerste gereden kilometer wisten dat die zijn taak zou aankunnen. Want de Grecale maakt gebruik van het "Giorgio"-platform, dat terug te vinden is op twee absolute referenties in termen van dynamiek: de Alfa Giulia en Stelvio.

Maserati heeft dit platform verrijkt met verfijningen zoals een perfect stuursysteem en (optionele) pneumatisch gestuurde demping, waarvan de finesse in de verschillende rijmodi ons volledig omverblies! En dan te bedenken dat ten tijde van onze testrit, de technici nog zeiden dat ze een paar dingen moesten bijstellen...

Conclusie

We zijn benieuwd hoe de afgewerkte Grecale er zal uitzien, want in slechts een paar rondjes rond het natte en gladde testcentrum van Alfa Romeo in Balocco, nabij Milaan, bezorgde hij ons een grote glimlach. Een van de dingen die we onthouden is zijn meervoudige persoonlijkheid. In de modus 'Comfort' is zijn gedrag rond, veilig en grijpt de rijhulp in zonder ook maar in het minst gevoeld te worden. In de sportstand reageert hij scherp, responsief, supercommunicatief, speels en uiterst efficiënt.

Toegegeven, deze kleine test is slechts een voorproefje die nog vraagt om bevestiging. Maar het lijkt duidelijk dat Maserati zichzelf de middelen geeft om uit de schaduw van Porsche te treden, en van het bekende neefje... Ferrari. Ik kan niet wachten op de rest!

Sterke punten:

Nederige maar karaktervolle motor

Manier waarop hij sensaties overbrengt

Dynamisch gedrag

Maserati Grecale Hybrid

Lengte: 4,84 m

Breedte: 1,94 m

Hoogte: 1,67 m

Koffervolume: 535 l

Gewicht: 1.870 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.

Vermogen: 330 pk

Koppel: 450 Nm

Topsnelheid: 240 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,6 s

CO2 (WLTP): n.b.

Basisprijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in