Test Honda HR-V e:HEV: hybride of niets !

2j geleden

Na de familiale SUV CR-V en de stadsauto Jazz is deze HR-V het derde model in het huidige Honda-gamma dat resoluut voor hybridisatie kiest. Van een stekker is geen sprake, maar dat stond een laag benzineverbruik tijdens onze testrit niet in de weg.

Als u de foto's van deze nieuwe HR-V ziet en zich afvraagt of we ons van model hebben vergist, dan begrijpen we dat. Deze derde generatie heeft niets meer te maken met de vorige. Honda's compacte SUV is onherkenbaar en adopteert zelfs de nogal modieuze taal van een SUV-coupé.

Binnenin is het van hetzelfde: hoewel de materialen niet allemaal van onberispelijke kwaliteit zijn, wekken ze vertrouwen en lijkt de assemblage steviger dan voorheen. Vooral het multimediasysteem maakt een enorme sprong voorwaarts: het is leesbaarder, responsiever en intuïtiever... Het heeft nu niets meer van de concurrentie te vrezen. Hetzelfde geldt voor het deels digitale dashboard: met perfect afgestelde bedieningselementen op het stuurwiel navigeert u met groot gemak tussen de verschillende menu's.

De rijhulpmiddelen - en dat zijn er heel wat! - uitschakelen verloopt iets ingewikkelder, omdat je via een hoofdmenu en submenu's moet gaan om bepaalde vakjes uit te vinken. Maar in het algemeen vonden we de hulpmiddelen goed gekalibreerd.

Voor we op pad gaan, vermelden we nog even Honda's kleine innovatie op het vlak van airconditioning: een nieuwe verspreidingsmethode voor de luchtroosters zorgt ervoor dat u de lucht niet vol in het gezicht krijgt. Een detail misschien, maar het toont dat de HR-V tot in de puntjes werd aangepakt.

Helemaal elektrisch in de stad

De kern van de zaak dan: de 1,5 liter-benzinemotor gecombineerd met twee elektromotoren. Met een totaalvermogen van 131 pk is hij iets krachtiger dan de Jazz (109 pk). In de stad drijft de elektromotor meer dan de helft van de tijd de voorwielen aan, dus het is erg stil. Daarentegen, bij het beklimmen van heuvels gedraagt de viercilindermotor zich nogal lawaaierig, omdat de automatische versnellingsbak (die eigenlijk geen automaat is, maar we slaan de technische details over!) voortdurend op zoek is naar het ideale koppel. Maar nogmaals; zonder in detail te treden, de ontwikkeling van de hybride aandrijflijn van deze HR-V is opmerkelijk.

Conclusie

Net als bij andere Japanse concurrenten is het een hele geruststelling om in een hybride te rijden die onderweg oplaadt en die zo zijn gewicht binnen de perken houdt, terwijl hij in het echt niet meer verbruikt dan in theorie, namelijk 5,5 liter per 100 kilometer. Op de helft van ons testtraject, zonder nadrukkelijk voorzichtig te rijden, slaagden we er zelfs in om tot 3,4 liter per 100 kilometer te zakken.

Afgezien van een perfecte rijpositie en een vrij kleine centrale achterbank, kan de Honda HR-V e:HEV zijn carrière beginnen met een gezonde ambitie. Zijn prijs, vanaf 30.480 euro (en oplopend tot 35.480 euro) is niet overdreven gunstig, maar rij op een intelligente manier en u  kunt tijdens het tanken reële besparingen doen.

Sterke punten:

- Nieuwe identiteit

- Zuinig technologie

- Aantrekkelijke look

Honda HR-V e:HEV

Lengte: 4,34 m

Breedte: 1,79 m

Hoogte: 1,58 m

Laadruimte: 335 l

Gewicht: 1.380 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,4 l/100 km

Vermogen: 131 pk

Koppel: 253 Nm

Topsnelheid: 170 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 10,6 s

CO2-uitstoot (WLTP): 122 g/km

Basisprijs: 30.480 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in