Test Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range: voorbij de marketing…

1w geleden

Ja, veel liefhebbers voelen zich wat ongemakkelijk bij een elektrische SUV die vernoemd is naar een icoon uit de automobielindustrie. Maar het zou een vergissing zijn om niet twee keer na te denken...

Het is niet de eerste keer dat een autofabrikant de tering naar de nering zet door een zeer populaire naam uit het verleden op een nieuw model te plakken dat weinig uitstaans heeft met het origineel. Soms was dat een grote vergissing, soms heeft het gewerkt. Te oordelen naar de mooie start van de carrière van de Mach-E, eerst in de VS en nu beetje bij beetje ook in Europa, heeft Ford het misschien bij het rechte eind, wat de puristen er ook van vinden. Des te beter, want het is een boeiende auto... hoewel niet volmaakt.

Goede punten...

In de eerste plaats is hij interessant omwille van zijn uiterlijk, want wij behoren tot diegenen die de hertaling van de Mustang-stijl vrij geslaagd vinden. Bovendien zijn de verhoudingen zodanig dat je niet echt de indruk hebt dat je met een SUV te maken hebt. En dat is goed nieuws. Interessant ook is zijn gezinsvriendlijkheid. De ruimte aan boord is vrij royaal voor vijf volwassenen, en de kofferbak van zo'n 400 liter valt zeker niet in de categorie van "klassieke" SUVs van dit formaat. Voor een elektrische auto is het eervol. Ten slotte is hij interessant omwille van de ruime technische keuze die hij aanbiedt, van de basisversie met 269 pk en een actieradius van 440 kilometer (voor 48.000 euro), tot de GT met bijna 500 pk, via de AWD-versies met twee motoren van verschillend vermogen en dito actieradius.

...en minder goede

Het enige wat ons niet beviel aan de Mach-e was wat we in het algemeen "telematica" zullen noemen. Ten eerste, het enorme verticale centrale scherm oogt leuk, maar is het echt nodig om Tesla na te apen? Ten tweede is het achterliggende infotainmentsysteem een van de minst intuïtieve van het moment. Toegegeven, dit is misschien een kwestie van smaak - noem het linker- of rechterhersenhelft - maar wij vonden het eerlijk gezegd geen opsteker. Met het kleine scherm dat vlak voor de bestuurder prijkt, is het niet beter gesteld. We zijn er nooit achtergekomen of het al dan niet configureerbaar was. In ieder geval kregen we niet wat we wilden: een beeld van de energiestroom. Kortom, perfectie is niet van deze wereld, en ook de Mustang Mach-e is er niet immuun voor. Maar...

Conclusie

Al kan je dan niet alles hebben, Ford geeft je wel twee sterke voordelen. De eerst een traditionele, namelijk een boeiende en leuke rijervaring, met een perfect afgemeten rijgedrag met daarbovenop een dik laagje van bijna sportieve prestaties. De tweede is een meer recent pluspunt: het beheer van de elektrische huishouding. De ingenieurs van het Blauwe Ovaal weten hoe ze het moeten doen. Elk merk kan overweg met de stuwende kracht van een elektromotor, maar de energierecuperatie - en dus het gemiddelde verbruik, en dus de actieradius - is meestal een ander paar mouwen.  

Ford is erin geslaagd. In die mate zelfs dat we in onze versie (één elektromotor van 294 pk met de grotere batterij) een gemiddelde van 16,8 kWh per 100 kilometer haalden over een gemengd parcours, met weliswaar grotendeels autosnelweg. Ford zelf kondigt meer dan 18 kWh/100 km aan. Dit betekent dat de beloofde autonomie van 610 kilometer vrij realistisch is. Wanneer je door anticiperend te rijden de gegevens van de fabrikant kan verbeteren, dan weet je dat je met een degelijke elektrische auto te maken hebt.

Sterke punten

- Merkgetrouw rijplezier

- Technologie

- Familiaal inzetbaar

Ford Mustang Mach-e RWD Extended Range

Lengte: 4,71 m

Breedte: 2,09 m

Hoogte: 1,62 m

Laadruimte: 480 l (+ 81 l vooraan)

Gewicht: 2.085 kg

Vermogen: 294 pk

Koppel: 430 Nm

Topsnelheid: 186 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,0 s

WLTP-actieradius: 610 km

Basisprijs: 56.150 euro

tags-label Autotests Ford
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in