Test DS9 E-Tense 360 4x4: de heropleving van de Franse slee?

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Met haar merk DS wil Stellantis het premium "à la française" nieuw leven inblazen. Een taak die meer dan wie ook toekomt aan zijn vlaggenschip, de grote sedan DS9. Uitgerust met een krachtige en efficiënte herlaadbare hybride motor wil die zijn status nog meer laten gelden. Volstaat het om de Duitsers lik op stuk te geven?

De grote DS9 sedan is ruim en nogal statusgericht, maar het is een discrete auto op onze wegen. Het moet gezegd, in het topsegment is het moeilijk om te concurreren met de Duitse tenoren. Vraag dat maar aan Jaguar, Infiniti of zelfs Lexus... Hoe dan ook, DS wil uit het spel stappen door volop de kaart van zijn "Franse" herkomst te bespelen. Noem het "Franse luxe" met vol leder en andere verfijnde materialen zoals alcantara, met zorgvuldige en uitgewerkte bedieningselementen en displays.

Hoewel de DS9 nog niet de gepolijste stijl heeft van de nieuwste DS4, houdt hij het midden tussen de overdaad en het gebrek aan persoonlijkheid van de DS3 of DS7 Crossback. Het enige wat hij nodig had was een topmotor om hem de beste kans op succes te geven, want een dieselmotor is er al lang niet meer.

Twee nieuwe aandrijvingen

DS biedt niet één, maar twee nieuwe motoren aan. En beide zijn oplaadbare hybrides. Allereerst is er de E-Tense 250, die het totale vermogen naar 250 pk tilt en zich vooral onderscheidt door zijn grotere batterij, die de elektrische actieradius op 61 kilometer legt.

De tweede is veel specifieker, want hij combineert zijn 1,6-liter op benzine met twee elektromotoren om een totaal vermogen van 360 pk te leveren! Maar afgezien van de cijfers zijn aan deze versie veel wijzigingen aangebracht voor een beter weggedrag. De besturing is directer, er zijn specifieke 20-duimsvelgen gemonteerd - Munich genoemd, als verwijzing naar de aangewezen concurrenten - en er zijn hier en daar veel details die de rijbeleving optillen. In die mate zelfs dat we ons op de bochtige weg van onze test geen moment hebben verveeld!

Conclusie

Naast een krachtige versie van de DS9, is deze E-Tense 360 4x4 vooral een verrassend dynamische versie. Efficiënt dankzij zijn vierwielaandrijving en nauwkeurig in zijn gedrag, verpakt hij zijn dynamiek in een flinke dosis comfort, wat zijn voornaamste sterkte blijft. Ook het elektronische beheersysteem werd herzien om te voorkomen dat de accu leegraakt en om ervoor te zorgen dat het volledige vermogen van het systeem altijd beschikbaar is. Een zeer aangename verrassing dus, minder gericht op efficiëntie dan zijn zusjes - maar 47 kilometer elektrisch - maar met meer focus op rijplezier. Een verrassende outsider die sommige Duitsers zal verrassen. Helaas ligt de prijs aan de hoge kant: vanaf 64.990 euro!

Sterke punten

- Dynamisch

- Hoog comfortniveau

- Chique en hoogwaardig interieur

 

DS9 E-Tense 360 4x4

Lengte: 4,93 m

Breedte: 1,93 m

Hoogte: 1,46 m

Koffervolume: 510 l

Gewicht: 1.780 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,8 l/100 km

Vermogen: 360 pk

Koppel: 500 Nm

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,6 s

CO2-uitstoot (WLTP): 41 g/km

Basisprijs: 64.990 euro

Tags: Autotests DS
Test DS9 E-Tense 360 4x4: de heropleving van de Franse slee?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in