Test Cupra Born : elektrische sportwagen?

3w geleden

Hoewel hij oorpsronkelijk onder het Seat-logo, werd gepresenteerd is de Born uiteindelijk bij het spin-offmerk van de fabrikant, Cupra, beland. Dit heeft de sportieve verwachtingen van het eerste uitsluitend elektrische Spaanse model verhoogd. Een riskante gok.

Laten we er niet omheen draaien: deze Cupra Born is inderdaad een Volkswagen ID.3 overgoten met een pittiger sausje. Hij probeert het niet eens te verbergen, want als de voor- en achterkant nieuw zijn, verraadt het profiel zeker zijn verwantschap. En het geheel wordt versterkt door bronzen inzetstukken, de signatuur van het merk.

Het interieur vertoont dezelfde eenvoud als dat van zijn Duitse neefje, waarbij bijna alle knoppen zijn weggelaten en alle functies naar het centrale scherm worden gestuurd. Ergonomisch is dit nog steeds een twijfelachtige keuze. Vreemd genoeg voelen de materialen beter aan dan in de Golf, en de kuipstoelen van gerecycleerde stof en microvezel ondersteunen het lichaam perfect.

Meer gevoel

De Born is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagengroep, dat ook wordt gebruikt door onder meer de Skoda Enyaq iV en Audi Q4 e-tron. De motor bevindt zich op de achteras en is verkrijgbaar met drie vermogens: 150, 204 of 231 pk met het optionele e-Boost-pakket. Die laatste kan je uitrusten met een grotere batterij van 77 kWh, tegenover respectievelijk 45 en 58 kWh voor de andere twee modellen.  De respectievelijke actieradiussen liggen op 310, 420 of 540 kilometer, afhankelijk van het model.

Voor deze testrit konden we enkel de 204 pk sterke versie kiezen. Deze pakt uit met behoorlijke prestaties, dankzij de onmiddellijke reactie van de elektromotor, maar het is geen adembenemende auto. Hij brengt de sportiviteit vooral tot uiting via het rijgevoel, met een strakkere ophanging, een goed uitgebalanceerd chassis en weinig rolneiging. We vinden het alleen jammer dat het stuur- en rempedaal wat te weinig gevoel geven.

Ons brandstofverbruik tikte af op 15,5 kWh per 100 kilometer in de stad en haar periferie en steeg naar 23 kWh/100 kilometer op een bochtiger parcours. Over de hele testperiode bedroeg het gemiddelde 17 kWh/100 km, wat een reële actieradius van ongeveer 340 kilometer garandeert. De batterij kan in een halfuur worden opgeladen (10 tot 80%) aan een snellaadpaal van 120 kW.

Conclusie

Er valt weinig tegen in te brengen, deze Cupra Born is een knappe elektrische auto. Naast de al bekende kwaliteiten van de Volkswagen ID.3, voegt hij extra rijsensaties toe. Desalniettemin, hij had iets meer vermogen verdiend om echt aanspraak te maken op de titel van sportieveling.

Dat zou ook zijn verkoopprijs beter rechtvaardigen die bijna 4.000 euro hoger ligt dan die van zijn Duitse neef, met een standaarduitrusting die niet echt veel royaler is. Zo begint deze 150 kW/204 pk-versie bij 43.634,75 euro.

Deze Born maakt de weg vrij voor andere geëlektrificeerde modellen, waaronder de Tavascan SUV in 2024 en een compacter model het jaar daarop.

Sterke punten

- Mooie en sportieve stijl

- Dynamische rijeigenschappen

- Verbruik

Cupra Born

Lengte: 4,10 m

Breedte: 1,80 m

Hoogte: 1,55 m

Koffer: 385 l

Gewicht: 1.736 kg

Vermogen: 204 pk

Koppel: 310 Nm

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,3 s

WLTP-actieradius: 420 km

Basisprijs: 43.634,75 euro

Test Cupra Born : elektrische sportwagen?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in