Test Bentley Continental GT Speed: de ultieme!

2w geleden

De huidige Continental GT werd meer dan twee jaar geleden gelanceerd. Het werd dus tijd dat de traditionele knaller erbij werd gehaald. Hier is de Speed.

Zoals de naam doet vermoeden, is de Speed de snelste en krachtigste ‘Conti’. En het is met deze auto dat de fabelachtige 6-liter-W12-motor telkens een nieuwe piek heeft bereikt: 608 pk in 2007, 625 pk in 2012, 635 pk in 2014 (de nieuwe 'klassieke' Continental is ondertussen al even sterk) en in de nieuwe Speed stijgt het door tot 659 pk. Genoeg om in volle supercarstijl de 0-100 km/u in 3,6 seconden af te leggen! En uiteraard ging de toename van het vermogen ook altijd gepaard met een zogenaamd scherper en sportiever chassis.

Inertie

Maar dat was de theorie. In werkelijkheid was de Speed altijd een echte kanonskogel in een rechte lijn, én wanneer je met de auto over een bochtige weg reed. In tegenstelling tot een pingpongbal is zo’n kanonskogel zwaar en weigert hij koppig van richting te veranderingen. Met andere woorden, de Bentley Continental GT Speed voelde zich niet echt op zijn gemak op kleine bergwegen, bijvoorbeeld, gehinderd door zijn gewicht, waardoor zijn voorkant de bochten niet volledig kon nemen, en de remmen vrij snel vermoeid raakten.

Dat was vroeger. Deze keer hebben de ingenieurs niet alleen de motor, maar ook het chassis als nooit tevoren herwerkt. Ze gaven hem bijvoorbeeld meesturende achterwielen en andere mechanische verfijningen die de Conti Speed letterlijk veranderen. Een gracieuze ballerina is het niet geworden. De Bentley zet als coupé nog steeds 2.270 kilo op de weegschaal en als cabrio 2.430 kilo. Maar dat meergewicht wordt steeds verder op de achtergrond geduwd. Weg is het nooit helemaal, je hebt nu eenmaal niet te maken met een lichtgewichtsportwagen zoals Lotus die maakt. Maar de handicaps zijn verdwenen.

Conclusie

De Bentley Continental GT Speed voelt zich nu veel beter thuis op intense rijsessies, op de meest bochtige circuits. De voorkant valt aan, de achterkant zet zich in lijn, en dat betekent dat je nog meer kunt genieten van de 900 Nm koppel die de motor aan alle vier de wielen levert. Is het een topsportwagen geworden? Nee. Daarvoor zou hij bijna 1.000 kilo moeten afvallen en zich ontdoen van de stoorzenders die het gevoel filteren. Maar dat is niet waar het allemaal om gaat. Want de Speed is bovenal een Bentley die, of je er nu rustig of met een zweep mee rijdt, toch een zeer aristocratische luxe en comfort biedt.

Sterke punten:

Elegant en charismatisch

Gulle en muzikale motor

Verrassend wendbaar, speels zelfs

Bentley Continental GT Speed

Lengte: 4,85 m

Breedte: 2,18 m

Hoogte: 1,40 m

Laadruimte: 358 liter

Gewicht: 2.273 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 13,7 l/100 km

Vermogen: 659 pk

Koppel: 900 Nm

Topsnelheid: 335 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,6 s

CO2 (WLTP): 311 g/km

Basisprijs: 272.970 euro (cabrio: 299.596 euro)

tags-label Autotests Bentley
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in