Test BMW iX : een nieuw hoofdstuk

1mnd geleden

Voor BMW markeert de iX het begin van een nieuw tijdperk, zowel qua stijl als technologie. Deze SUV is niets minder dan een verbluffende demonstratie van de knowhow van het merk inzake elektrische aandrijving.

Was u geschokt toen u bijna een jaar geleden de eerste foto's van de BMW iX zag? Dat is heel normaal. Het is een bewuste keuze van BMW, die zijn iX als uithangbord wil gebruiken voor zijn ambitie om een van de leiders te worden op het gebied van elektrische mobiliteit.

Na het verrassingseffect volgt het besef dat deze SUV groter is dan hij lijkt. Met 4,59 meter overtroeft hij een X5, en zijn wielbasis van 3 meter komt bijna overeen met die van een X7. Deze royale ruimte tussen de assen belooft een royale hoeveelheid ruimte aan boord, vooral achterin. De zetels zijn des te comfortabeler, omdat de zitting zacht en goed ontworpen is. En achter de passagiers kan nog 500 liter bagage worden opgeborgen.

De voorzetels zijn al even comfortabel en de indruk van ruimte wordt versterkt door het slanke, zwevende dashboard. Het hoofdscherm van 14,9 duim is geïntegreerd in een gebogen paneel dat wordt gedeeld met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim. Alles is natuurlijk aanpasbaar en personaliseerbaar en kan worden opgeslagen.

Rijden als een echte BMW

Bij de lancering worden twee versies aangeboden: een xDrive 40 met 326 pk en een xDrive 50 met 523 pk. Wij gingen de weg op met de laatste. De 50 haalt zijn vermogen uit twee elektromotoren, een op elk van de assen, waardoor hij ondanks zijn 2.510 kg aan soortelijk gewicht verbluffende prestaties levert: 4,6 seconden zijn genoeg om van 0 naar 100 km/u te spurten!

Wat een nog diepere indruk maakt, is de onthutsende wendbaarheid van de grote SUV. Sportief zullen we hem niet noemen, maar de efficiënte verdeling van vermogen en koppel en de optionele vierwielsturing waarmee onze testauto was uitgerust, verlenen hem een indrukwekkende dynamiek.

De luchtvering, helaas ook optioneel, zorgt ervoor dat de auto stabiel op zijn ophanging leunt en weinig rolneiging vertoont. Dit gaat echter ten koste van het dempingscomfort, dat nogal stevig is, vooral in combinatie met de enorme wielen van 22 duim.

 

Conclusie

U ziet het, de iX is een showcase van de kennis die BMW op het gebied van elektrificatie bezit. Zaait zijn stijl verdeeldheid, dan plaatsen zijn prestaties op de weg hem aan de top van zijn klasse. Verder kondigt BMW voor zijn iX 50 549 tot 630 kilometer rijbereik aan (volgens WLTP-cyclus), dankzij zijn enorme batterij van 105,2 kWh. Die is goed voor een verbruik van 19,8 tot 23 kWh per 100 kilometer.

Deze cijfers zijn vrij realistisch, want tijdens onze testrit haalden we, zonder de batterij te sparen, 22,5 kWh. Dat levert tussen elke oplaadbeurt 600 kilometer op! De keerzijde is dat er wel een hoog prijskaartje aan vasthangt: vanaf 97.950 euro voor de xDrive 50, wat 16.750 euro meer is dan de iX xDrive 40.

Sterke punten

Ruim en goed gebouwd interieur

Erg behendig

Theoretische autonomie is haalbaar

 

BMW iX xDrive 50

Lengte: 4,95 m

Breedte: 1,96 m

Hoogte: 1,69 m

Laadruimte: 500 - 1.750 l

Gewicht: 1.510 kg

Vermogen: 523 pk

Koppel: 765 Nm

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,6 s

WLTP-actieradius: 630 km

Basisprijs: 97.950 euro

tags-label Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in