Test BMW X4 M Competition: ja, een SUV kan sporten !

3w geleden

Sommige mensen verwarren kracht met sportiviteit. Voor een SUV, meer nog dan voor eender welke andere auto, staan veel pk's niet noodzakelijk synoniem met het nodige plezier achter het stuur. Er zijn amper merken die de "modieuze" architectuur weten te zegenen met echt rijplezier. Maar dat is dan buiten BMW en de X4 M gerekend.

Wie niet weet dat SUV's tegenwoordig in de mode zijn, heeft het afgelopen decennium onder een steen geleefd. De aanwas van carrosserievarianten werd vergezeld van steeds krachtigere motoren, die met wisselend succes een dynamisch rijgedrag aan die hoogbouw en het ongunstige gewicht van meer dan twee ton kon koppelen.

De X4M doet ook een poging: hij draagt de daklijn van een coupé en kan rekenen op een 480 pk sterke zescilindermotor - zelfs 510 pk in de door ons geteste Competition-versie – en breekt door de kaap van 2.000 kilogram. Maar raad eens? Het werkt wonderwel samen!

Puur plezier!

BMW heeft een bewezen staat van dienst als het op rijplezier aankomt. En dat geldt ook voor deze SUV. De verschillende rijmodi maken de auto uiterst veelzijdig inzetbaar, waardoor hij zichzelf kan omtoveren van een verstandige gezinsauto voor het dagelijks leven (met onder meer een nieuw geconnecteerd multimediasysteem en meer geavanceerde rijhulpmiddelen) tot een echte sportauto, waarbij alle motor- en onderstelparameters op Sport of Sport+ zijn ingesteld.

Hoewel de facelift geen extra vermogen schonk aan de motor – niet dat we daar om vroegen - voegde hij wel een beetje meer koppel toe (650 Nm). Verder verfijnden de ingenieurs de afstelling. Deze X4 M Competition wint 3 tienden van een seconde op het spurtje van 0 tot 100 km/u die nu nog 3,8 seconden duurt! De motor heeft een lineaire stuwkracht en klimt in het toerental tot bijna 7.000 toeren per minuut. Hernemen verloopt, zelfs met hoge snelheid, in een rush. Laat de spieren maar rollen!

De X4 M presteert vurig, zowel op een onbegrensde Duitse snelweg als op een uitdagend bochtig traject. De besturing is precies en scherp - zij het niet erg communicatief – en samen met de ophanging, die de rolneigingen uitstekend onder controle houdt, verleent ze deze compacte SUV echte wendbaarheid. De aandrijving legt het accent op de achterwielen, waardoor deze X4 krachtig en zonder tractieverlies uit de bochten wegspurt, herfstweer of niet.

Conclusie

Deze X4 M Competition is ontegensprekelijk een van de uitzonderingen die de regel bevestigt en gaat door voor een echte sport-SUV! Zijn agiliteit en efficiëntie, maar ook zijn versnellingsbak, die perfect weet wat hem te doen staat, en het rauwe geluid van zijn uitlaat zijn van die aard dat je op een bochtig circuit soms vergeet dat je aan het stuur zit van een voertuig dat bijna 20 centimeter boven de grond scheert.

Uiteraard kan u het brandstofverbruik in deze rijomstandigheden verdubbelen ten opzichte van de 10,7 liter per 100 kilometer die uit de WLTP-testen komt. En aangezien deze X4 M Competition de meest gesofisticeerde versie van het gamma is, is zijn prijs ook de meest elitaire: reken op 102.510 euro, nog voordat u aan de optielijst ben begonnen.

Sterke punten

- Wendbaarheid en efficiëntie

- Karaktervolle zescilindermotor

- Vele gezichten

 

BMW X4 M Competition

Lengte: 4,75 m

Breedte: 1,92 m

Hoogte: 1,62 m

Laadruimte: 525-1.430 l

Gewicht: 2.010 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 10,8-10,7 l/100 km

Vermogen: 510 pk

Koppel: 650 Nm

Topsnelheid: 285 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 3,8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 247-243 g/km

Basisprijs: 102.510 euro

tags-label Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in