Test Audi RS 3: bedreigde diersoort

2j geleden

De nieuwe RS 3 zal in de smaak vallen bij nostalgische fans, al was het maar omwille van zijn vijfcilinder die in deze moderne tijd aan het uitgroeien is tot een monument. Toch is de nieuwe snelle A3 ook in staat om een nieuw publiek aan te spreken, dankzij een spitsvondig trucje dat hem een ruig randje geeft.

Onder de motorkap van de sportiefste en krachtigste A3, de RS 3, ligt een unieke architectuur. Zoek niet naar elektrificatie of zelfs milde hybridisering: de 2,5-liter-vijfcilinder met turbo gaat de strijd aan in alle ouderwetse glorie. En dat is iets waar we stiekem niet echt rouwig om zijn… Het vermogen van de motor blijft ongewijzigd: 400 pk, zeker niet mager is. Maar het komt nu wel eerder vrij: bij 5.600 opm. En met een lichte toename van het koppel (+20 Nm, in totaal 500 Nm), dat al vanaf 2.250 tpm de kop opsteekt. De spurt van 0 tot 100 km/u is al voorbij na 3,8 seconden, wat in deze categorie referentieel is.

Ook behouden is de vierwielaandrijving Quattro, maar ze wijzigde wel ingrijpend aan de achteras. De technische oplossing blaast deze RS 3 zelfs nieuw leven in, ondanks dat een mechanische systeem als deze niet bepaald de toekomst in pacht heeft.

Energieker dan voorheen!

Dit technische gimmick wordt de "Torque Splitter" genoemd. Concreet kan deze het koppel naar het wiel aan de buitenkant van de bocht sturen om de achteras gemakkelijker te doen draaien. In linkse bochten stuurt hij meer koppel naar het rechterachterwiel; in rechtse bochten net omgekeerd.

De nieuwe "RS Torque Splitter"-modus (lees het gerust als "driftmodus") kan zelfs het volledige vermogen naar een van de twee achterwielen sturen. In deze nieuwe modus ontbindt de anders zo zakelijke Audi RS 3 al zijn duivels: de gecontroleerde schuifpartijen zijn behoorlijk indrukwekkend!

Conclusie

We raden het alleen aan voor gebruik op circuit, want op de openbare weg biedt de modus Sport al genoeg wendbaarheid. Inderdaad, de achteras zwenkt gemakkelijker en rijden met een RS 3 was nog nooit zo leuk. Met de optionele adaptieve demping kan je de RS 3 zelfs comfortabel noemen.

Maar de echte attractie is de motor: ondanks de verschillende emissiefilters heeft hij zijn unieke stemgeluid bewaard. Hij aarzelt ook nooit om ze ten berde te brengen, maar altijd zonder overdaad dankzij de actieve uitlaatkleppen. Het past deze RS 3 als een handschoen, die ondanks zijn gespierde carrosserie (+ 25 mm breed) discreet blijft, al zal de gekozen kleur daar ook zijn zegje in hebben. In het zwart valt hij een pak minder op dan in het Kyalami-groen op deze foto's.

Om te genieten van dit geweldige speeltje, waarvan de vijfcilindermotor misschien aan zijn laatste levensfase bezig is, moet u 62.830 euro reserveren voor de Sportback en 64.230 euro voor de sedan.

Sterk punten:

- Uitzonderlijke motor (zeldzaam, sonorisch...)

- Nog sneller

- Nog meer rijplezier

Audi RS 3 Sportback

Lengte: 4,38 m

Breedte: 1,85 m

Hoogte: 1,43 m

Opstartvolume: 282 l

Gewicht: 1.570 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,3 l/100 km

Vermogen: 400 pk

Koppel: 500 Nm

Topsnelheid: 250 km/u (optioneel: 290)

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 190 g/km

Basisprijs: 62.830 euro

Tags: Autotests Audi
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in