Suzuki Vitara Strong Hybrid: woorden zijn relatief

1j geleden

Suzuki lanceert de "Strong Hybrid"-versie van zijn Vitara. ‘Strong’ als in krachtig? Tja, omdat alles relatief is, kunnen we je beter uitleggen waar dit nieuwe hybride systeem echt sterk in is.

We geven ons vooroordeel toe. Enkele maanden geleden heeft Suzuki de compacte hybride break Swace en de plug-inhybride familie-SUV Across aan zijn gamma toegevoegd. Dit zijn tastbare voorbeelden van de nauwe samenwerking tussen Suzuki en Toyota, want beide modellen zijn in feite een min of meer grondig herontworpen Corolla en RAV4. Toen Suzuki dus de Vitara aankondigde met een hybride motor van 1,5 liter, waren we iets te snel met de conclusie dat het ook een Toyota-systeem zou zijn. Dat is het helemaal niet.

"Home Made”

Suzuki heeft zijn eigen systeem ontwikkeld. Het is gebaseerd op een nieuwe 1,5 liter-benzinemotor, ondersteund door een elektrische starter-generator en een batterij met een capaciteit van 840 Wh. Suzuki heeft dit systeem "Strong Hybrid" genoemd, maar dat moeten we even in perspectief zetten. Wat de fabrikant bedoelt is dat dit systeem "sterk" is in vergelijking met de al beschikbare microhybride (48 volt) in de Vitara. Dit is een "full hybrid", ook wel zelfopladend geheten en sterk genoeg om vele rijfasen in elektrische modus te verzekeren. Kortom, vat deze "Strong" niet op als een aankondiging van gespierde prestaties, want met een gecumuleerd vermogen van 115 pk, is deze Vitara eerder kalm van temperament.

Dat gezegd zijnde, is er dat typische Suzuki-trekje dat het bescheiden vermogen deels goedmaakt: lichtheid. De Vitara Hybrid weegt slechts 1,3 ton, wat opmerkelijk is. Daarom geeft elk Vitara-model het gevoel dat er meer vermogen onder het rechterpedaal zit dan de specificaties op papier aangeven. Dat is ook de reden waarom alle Suzuki-modellen nu al zuinig rijden en dat alleen nog maar meer zullen zijn als ze eenmaal zijn geëlektrificeerd.

Onderweg stelt de Vitara Strong Hybrid zich redelijk energiek op, vlotjes geholpen door de automatische transmissie (en géén CVT zoals bij Toyota) die aan de motor is gekoppeld. Hij scheurt zeker niet in elke bocht over het asfalt, maar zijn wendbaarheid en de rijkwaliteiten van zijn chassis dwingen je niet om bij de minste bocht al gas terug te nemen.

Conclusie

Zeer zeker heeft deze Vitara Strong Hybrid zijn reden van bestaan: het verbruiksvoordeel. De optelsom van 100% elektrische fasen, de regeneratie en de motor die er soms zin in heeft, leidt tot sprekende resultaten: 5,3 l/100 km gemiddeld tijdens de test, ofwel exact het officiële cijfer. En dan hebben we ons nog niet door de stad begeven, waar het systeem nog meer zijn gading zal vinden. Wie zijn streng trekt, zal deze auto onder 5 liter krijgen. Natuurlijk begint de Vitara, zowel vanbinnen als vanbuiten, moeite te krijgen om zijn leeftijd van 7-8 jaar te verbergen. Maar dat doet niets af aan de ecologische kwaliteiten van dit nieuwe hybride systeem, dat zich niet hoeft te schamen voor wat Toyota vermag.

Sterke punten:

-  Energie-efficiëntie

-  Lichtheid en rijplezier

-  Aantrekkelijke prijs

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Lengte: 4,17 m

Breedte: 1,77 m

Hoogte: 1,61 m

Koffervolume: 289-1.046 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,3 l/100 km

Vermogen: 115 pk

Koppel: 138 Nm

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 12,7 sec.

CO2 (WLTP): 121 g/km

Basisprijs: 27.849 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in