Sportieve test van Benoît Galand - Toyota GR86

1j geleden

Wat een branie! Toyota, de generalistische fabrikant bij uitstek bekend om zijn betrouwbaarheid, biedt binnen zijn nogal banale gamma enkele pareltjes aan zoals de Yaris GR en de GR86. Laten we die laatste eens bekijken, een sportieve coupé als geen ander!

De Toyota GT86 was een verrassing van zodra hij in 2012 op de markt kwam. De kleine Japanse 2+2-coupé met achterwielaandrijving viel al op door zijn wat ouderwetse maar charmante vormgeving. Liefhebbers van het genre bestelden de auto vlotjes, hoewel ze het jammer vonden dat de speels rij-eigenschappen niet een beetje meer vermogen had hadden gekregen. Tien jaar later herhaalt Toyota het huzarenstukje met deze sterk verbeterde GR-versie. Allereerst is de motor nog steeds de beroemde viercilinder-boxer met zestien kleppen van Subaru, maar de cilinderinhoud is vergroot tot 2,4 liter door de slag te verlengen, met hogere vermogens- en koppelcijfers: 234 pk in plaats van 200 en 250 Nm bij 3.700 tpm in plaats van 205 Nm bij 6.600 tpm op de GT86.

De jacht op gewicht is effectief geweest: 10 kilo minder - of 1.200 kilo op de weegschaal - met een chassis waarvan de stijfheid sterk is verbeterd. Met een betere gewichtsverdeling en een iets lager zwaartepunt heeft de GR86 alle troeven in handen om de GT86 te doen vergeten. Twee cijfers laten geen ruimte voor twijfel: 5,27 in plaats van 6,05 kg/pk en dus 6,3 in plaats van 7,6 seconden om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken.

Speels en voorspelbaar

De GR86 wordt gekenmerkt door een veilig en duivels efficiënt rijgedrag. Geholpen door een ‘close-ratio’-versnellingsbak is de motor op zijn best bij lage toerentallen en zijn stuwkracht is lineair tot 7.000 tpm. Als gevolg daarvan is de rijervaring vloeiend, met een meewerkende voorkant en een stevig verankerde achterkant. De algemene balans van de auto, versterkt door een bijna perfecte gewichtsverdeling, is opmerkelijk. Een hoog tempo bereik je zonder te forceren en zonder dat de rijhulpmiddelen - ABS en VSC (stabiliteitscontrole) - hoeven in te grijpen. Bovendien dragen de rijpositie, zeer ver naar achteren geplaatst, en de vorm van de voorstoel bij aan een goed gevoel voor het gedrag van de auto en bieden ze een zeer goed comfort. Het op toeren komen van de boxermotor (tegenover elkaar gelegen cilinders) resulteert in een aangenaam geluid dat bijdraagt aan het rijplezier.

De "Track"-modus, die het digitale display op het dashboard verandert en de ingrepen van het VSC uitstelt, is er om dit plezier te overstijgen. De GR86 is dan klaar voor een omloop. Op het veeleisende Spaanse circuit van Monteblanco bewees de GR86 zowel efficiënt als speels te zijn. Het krachtige en progressieve remmen, de korte besturing, de nauwkeurige bediening van de versnellingsbak en de efficiëntie van de 18-duimsvelgen (op Michelin Pilot Sport 4-banden) dragen in hoge mate bij tot het rijplezier. Met het onmiddellijk beschikbare koppel is het gaspedaal de sleutel tot het vermijden of veroorzaken van gripverlies van de achterwielen. In alle gevallen is de controle gemakkelijk en voelt zeer natuurlijk aan voor degenen die al hebben geproefd van de geneugten van achterwielaandrijving. Het Torsen-differentieel zorgt in alle omstandigheden voor een goede tractie... en maakt het mogelijk de slip van het achterwiel te verlengen indien nodig... of gewenst! Het VSC-systeem kan indien nodig volledig worden uitgeschakeld... meug voor driftliefhebbers! Op de piste van de school voor stuurvaardigheid volgt de bevestiging: een "slide" is makkelijk in te zetten en aan te houden en wordt perfect bijgestaan door de vooras. Een waar genoegen!

Conclusie

Eerlijk gezegd is dit een groot succes, vooral omdat enkele kleine esthetische details de verleidelijke kant van deze Japanse coupé versterken. Hij is iets lager (10 mm) en met een 5 mm langere wielbasis versterkt de GR86 die gedrongen en agressieve kant die hem zo goed staat.

De prijzen beginnen bij 34.600 euro voor de GR86 met handgeschakelde versnellingsbak. De GR86 Sport-versie kost 37.030 euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in