Skoda Enyaq Coupé RS iV: als de RS-badge aan het snoer gaat

6d geleden | Stephane Monsin

Liefhebbers van dynamisch rijden blijven niet inberoerd bij de 'RS'-badge van Skoda. Maar het nieuwste model in de lijn is een 100% elektrische SUV! We hebben hem getest met maar één vraag in gedachten: heeft hij recht op die sportieve badge?

De Enyaq Coupe is niet de eerste Skoda SUV die de letters RS krijgt. Ook de Kodiaq is verkrijgbaar als RS-model. Maar deze nieuweling is wel de eerste volledig elektrische met de beroemde badge op zijn kofferklep. De Enyaq Coupe RS iV wordt geleverd met twee motoren: één voor de voorwielen en één voor de achterwielen. Het totale vermogen bedraagt 220 kW (bijna 300 pk). Dat is iets beter dan de topversie "80x" van de Enyaq Coupé iV met 195 kW, die echter slechts een halve seconde inlevert op de 0 tot 100 km/u-oefening: 7 seconden tegenover 6,5 voor de RS-versie.

Op papier is het verschil al klein en na een test van beide versies kunnen we zeggen dat het gevoel achter het stuur bijna hetzelfde is. Op de weinige Duitse autosnelwegen zonder snelheidsbeperkingen zullen de klanten van de Enyaq Coupé RS iV zijn topsnelheid van 180 km/u weten te waarderen, tegenover 160 km/u voor de andere versies. De grootste troef van deze sportieveling is de progressieve besturing, die veel directer is en in elke situatie minder stuurbewegingen vereist.

Een SUV met een panache

Voor de rest valt deze RS-versie vooral op door de sfeer aan boord (afwerking in koolstofvezel en met een effect van alcantara) en de look, vooral met de grote velgen van 20 of 21 duim. Gelukkig maken ze deze SUV niet al te oncomfortabel. Nee, dat comfort is behoorlijk goed voor een SUV met een opmerkelijke ruimte die, ondanks zijn coupéachtige lijnen, voor de achterpassagiers dezelfde hoofdruimte biedt als de normale Enyaq iV. 

Een ander sterk punt is de bagageruimte die met 570 liter, vrijwel ongewijzigd is gebleven. En over praktische zaken gesproken, het is vermeldenswaardig dat de Coupé, in vergelijking met de Enyaq SUV, met een upgrade uitpakt voor krachtiger laden. Kan je snelladen in de beste omstandigheden, dan herwin je 80% van de batterijcapaciteit in ongeveer dertig minuten.

Conclusie

De Skoda Enyaq Coupé RS iV is dus aangenaam om mee te rijden. Maar zoals je merkt verwacht je beter geen echt sportief rijgedrag van deze 100% elektrische SUV met RS-badge. Het draait allemaal om het uiterlijk. 

Toch is er nog een laatste argument: het brandstofverbruik, en dus de actieradius. Tijdens onze testrit stelden we vast dat de Enyaq in de prachtige Italiaanse zon een autonomie tussen 15 en 20 kWh/100 km kon voorleggen, wat betekent dat hij in optimale omstandigheden dicht in de buurt komt van de geclaimde 500 kilometer. 

De commercialisering van de Enyaq Coupé, die vertraging heeft opgelopen, begint in het beste geval aan het einde van de maand. Maar hou er rekening mee dat de RS-versie later op de markt komt, voor een prijs van rond de 60.000 euro.

Sterke punten :

  • Ruim en toch een coupé
  • Assertieve blik
  • Redelijk brandstofverbruik 

 

Skoda Enyaq Coupe RS iV

  • Lengte: 4,65 m
  • Breedte: 1,87 m
  • Hoogte: 1,60 m
  • Koffervolume: 570 l
  • Gewicht: 2.255 kg
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 18,1 kWh/100 km
  • Actieradius (WLTP): 499 km
  • Vermogen: 299 pk
  • Koppel: 460 Nm
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,5 s
  • Basisprijs: ca. 60.000 euro
Skoda Enyaq Coupé RS iV: als de RS-badge aan het snoer gaat
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in