Renault Austral - De 3008 met een ruitenlogo

1j geleden | Stephane Monsin

Terwijl de Captur, Megane E-Tech Electric en Clio klinkende successen zijn voor Renault, was dat helemaal anders voor de Kadjar, ondanks dat deze in het populairste segment van de Europese markt meespeelt. De fabrikant wil dit nu veranderen met de Austral, en eindelijk wedijveren met de besten.

Voor de styling van het exterieur lijkt Renault zich duidelijk te hebben laten inspireren door de bestverkochte auto in deze klasse: de Peugeot 3008. Hij heeft dezelfde gespierde schouders, dezelfde doordringende blik, de hoog geplaatste achterlichten en de contrasterende kleur van het dak. De algemene uitstraling is dynamischer en ambitieuzer dan die van de Kadjar. Het model introduceert ook de afwerking Esprit Alpine, die een link probeert te leggen met de sporttak van de groep. Dit blijft echter marketing en decoratie (Alpine-badges, blauwachtige inzetstukken, enz.) die geen invloed hebben op de prestaties of het chassis.

Aan boord toont de Austral dezelfde moderniteit als de Mégane E-Tech Electric. Het interieur zit vol schermen, met informatie die op de voorruit wordt geprojecteerd. Het verticaal geplaatste centrale scherm is een van de beste combinaties van dit moment, zelfs in vergelijking met sommige topmerken, dankzij het responsieve en ergonomische besturingssysteem van Google. Bovendien zijn de materialen van hoge kwaliteit en de afstellingen nauwkeurig. Zowel de passagiersruimte achterin als de bagageruimte (430-555 liter) liggen binnen het juiste bereik voor deze categorie.

Hybrides voor iedereen

Net als de Arkana, en in lijn met de algemene trend, biedt de Austral geen dieselmotor meer aan. Alle motoren worden in meer of minder mate bijgestaan door een elektromotor. Lichte hybrides 12V (1.3l 140 of 160 pk) en 48V (1.2l 130 pk), of een gloednieuwe "zelfopladende" hybride 1.2 die 160 of 200 pk ontwikkelt, afhankelijk van de gekozen versie. Een grappig detail is dat deze laatste "Australe" worden genoemd om hun geëlektrificeerde kant te benadrukken. Daar staat tegenover dat er geen oplaadbare hybride of zelfs elektrische versie in het verschiet ligt, omdat Renault liever pragmatische keuzes maakt om zijn model zoveel mogelijk kansen te geven en de prijs zo toegankelijk mogelijk te houden; vanaf 31.800 euro.

Conclusie

Met de Austral geeft Renault zichzelf een nieuwe kans in het cruciale C-SUV-segment. Hij is aantrekkelijker, beter gebouwd en zeer modern qua boordtechnologie, en hij is ook prettiger op de weg. Hij kan worden uitgerust met een meesturende achteras om zijn dynamisch georiënteerde weggedrag nog te verbeteren. Dit karakter is goed afgestemd op de nieuwe 1.2-hybride motor met 200 pk. Het enige dat ons verbaasde was de versnellingsbak, die een gebrek aan progressiviteit vertoonde en een gat van één of twee seconden liet vallen voordat het vermogen vrijkwam wanneer je je voet neerzette. Een klein defect dat voor de eerste klantenmodellen gecorrigeerd zal worden, zo werd ons beloofd.

Sterke punten:

  • Interieurafwerking met kwaliteitsmaterialen
  • Verrassende wegligging en goed comfort.
  • Modulariteit

Renault Austral E-Tech 200 Esprit Alpine

  • Lengte: 4,51 m
  • Breedte: 1,84 m
  • Hoogte: 1,61 m
  • Koffervolume: 430-555 l
  • Cilinderinhoud: 1.199 cc
  • Vermogen: 309 pk
  • Koppel: 205 Nm
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,4 sec.
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,6 l/100 km
  • CO2 (WLTP): 109 g/km
  • Prijs: 44.200 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in