Range Rover: de koning is dood, lang leve de koning

1mnd geleden

De bezieler van de SUV's waar iedereen nu om bedelt, is de Range Rover. Toen hij in 1970 werd gelanceerd, introduceerde hij een nieuw type auto: de terreinauto die praktisch nut met luxe en comfort combineerde. En de nieuwe generatie is alweer de onbetwiste referentie.

Deze Range Rover van de vijfde generatie zal de laatste zijn die in ons land met conventionele motoren zal rijden. En er is voor elk wat wils: drie diesels, een benzine met mildhybride technologie en plug-inhybrides. Een 100% elektrische versie komt over twee jaar.

We maakten een zeer lange testrit in een "instap"-dieselversie, een 3 liter-motor met 248 pk, en we vonden meteen de kwaliteiten terug die de Range Rover van generatie op generatie zo aantrekkelijk maakt: een droomcomfort, in al zijn aspecten. Zoals de geluidsisolatie, die zo goed is dat je tegen je medepassagiers kunt fluisteren. Land Rover heeft kosten noch moeite gespaard. In de hoofdsteunen, bijvoorbeeld, bevinden zich luidsprekers voor actieve ruisonderdrukking, vergelijkbaar met de technologie van koptelefoons die buitengeluiden onderdrukt, hier is het bedoeld om parasitaire geluiden te dempen.

Daarnaast is er het comfort zelf, met absoluut opmerkelijke zetels, die ervoor zorgen dat je zelfs na een marathon van 1.000 kilometer fit blijft. Ten slotte is er nog de elektronisch geregelde luchtdemping, standaard op alle Range Rovers en ze zorgt voor een perfecte stabiliteit in snelle bochten, terwijl de minste oneffenheid in het wegdek wordt weggefilterd.

Iedereen kan offroaden

Al deze luxe mag geen afbreuk doen aan wat een Range Rover in het terrein vermag. Sneeuw, modder, water: hij kan alles aan. Wat dacht je van een doorwaaddiepte van 90 centimeter? Hij kan hellingen van 45° beklimmen of ze afdalen, en ze mogen bedekt zijn met kleverige modder of grote onverzettelijke stenen. Deze generatie verlegt de grenzen natuurlijk weer. Er zijn zoveel rijhulpmiddelen voor dit soort oefeningen dat je geen doorgewinterde expert hoeft te zijn om te gaan offroaden. Iedereen zonder enige ervaring kan het doen, de auto regelt bijna alles zelf!

Conclusie

De Range Rover is nog steeds een absolute aanrader voor wie comfort en luxe bovenaan plaatst. En met zijn nieuwe elektronische hulpmiddelen maakt hij de 4x4-rijervaring nu voor iedereen toegankelijk. Daarbij komt nog een sculpturaal ontwerp van gepolijst metaal dat, naar onze mening, onovertroffen is! Zoals u van een Range Rover mag verwachten is de afwerking van het interieur topklasse. Pure verfijning en cachet. Indien gewenst kan het interieur zelfs worden afgewerkt met keramische elementen. En voor het eerst is het zelfs mogelijk om 7 personen aan boord mee te nemen, op voorwaarde dat u kiest voor de lange carrosserie (5,25 meter), wat ook nog een aardig staartje breit aan de basisprijs van 128.500 euro.

Sterke punten:

- Uitzonderlijk comfort

- Alomtegenwoordig gevoel van luxe

- Ongeëvenaarde offroadcapaciteiten

Range Rover D250

Lengte: 5,05 m

Breedte: 2,04 m

Hoogte: 1,87 m

Koffervolume: 818 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,6 l/100 km

Vermogen: 248 pk

Koppel: 600 Nm

Topsnelheid: 248 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,3 sec.

CO2 (WLTP): 198 g/km

Basisprijs: 128.500 euro incl. btw

Range Rover: de koning is dood, lang leve de koning
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in