RAM 1500 TRX: gekker wordt het niet

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Te oordelen aan het aantal RAM's op onze wegen, heeft de Amerikaanse pick-up zeker zijn schare fans in België. Dit succes heeft AEC, de officiële importeur voor Europa, ertoe gebracht een uiterst waanzinnige versie op de markt te brengen: de TRX! Een soort van dino in autovorm, in elke zin van het woord.

Het is algemeen bekend dat Amerikanen de winnaarsmentaliteit hard cultiveren, met als wens het altijd beter te doen dan de tegenstander. En in dit geval is de tegenstander Ford, wiens pick-up F-150 in eigen land al lang verkrijgbaar is in een sportieve Raptor-versie, een verwijzing naar de dinosaurus velociraptor. RAM besloot te reageren met een "groter, sterker én vuriger" model: de TRX, waarvan de naam een verwijzing is naar de "T-Rex", de Angelsaksische bijnaam voor de tyrannosaurus. Deze wenk naar het juratijdperk is zeker niet toevallig: onder de motorkap zit een illustratie van een tyrannosaurus die... een velociraptor verslindt.

Sportwagen met laadbak

En ja, deze TRX is een echt woest beest! Zijn 6,2 liter-V8 spuwt niet minder dan 712 pk uit, wat het 2,9 ton wegende beest in iets meer dan 4,5 seconden naar 100 km/u stuurt! Deze sportwagenachtige prestaties gaan gepaard met een krachtige knal en een rauwe gil die absoluut waanzinnig is. En op de weg zijn de capaciteiten indrukwekkend als je bedenkt dat de bijna 6 meter lange machine 15 centimeter breder is dan de "normale" RAM. De wendbaarheid is bijna verbluffend, en de efficiëntie van de rijeigenschappen adembenemend. Op droge wegen tenminste.

Wat nog het meeste indruk maakt, is zijn vermogen om absoluut overal heen te gaan met ongelooflijk gemak. De pick-up is uitgerust met een Baja-modus, een naam die is overgenomen van de Amerikaanse woestijnraces, waarmee u de ophanging veel leiband geeft terwijl u de andere instellingen (motor, versnellingsbak, ESP...) in sportmodus zet. Je hebt dan een echte racemachine, die in staat is om op volle snelheid over circuits en woestijnen (of velden in ons land) te rijden. De grote 35-duimswielen (!) en de bodemvrijheid van 30 centimeter leveren ook hun bijdrage aan dit kunst- en vliegwerk.

Aan een rustiger tempo is deze RAM ook verrassend volgzaam en zeer comfortabel, met name dankzij een soepele en reactieve automatische en een interieur boordevol het soort uitrusting waar Amerikanen zo dol op zijn.

Conclusie

Wat een ongelooflijke machine is deze RAM TRX! Hij kan waanzinnig accelereren en in bomen klimmen, en toch het hele gezin vervoeren terwijl hij 3,5 ton op sleeptouw neemt. Maar zoals u zich kunt voorstellen, is zo'n machine moeilijk te parkeren in onze stadscentra en... nogal gulzig. Zijn gemiddelde van 21 l/100 km doet uw portefeuille zweten, en zijn 506 gr CO2/km zal de ecoridders in de gordijnen jagen. In de praktijk haalden wij tijdens een paar dagen een gemiddelde van 24 l/100 km. Een verbruik uit een andere tijd, die we zullen moeten accepteren. Net als de verwijtende blik van sommige andere weggebruikers...

Sterke punten:

- Ongelooflijke motor en prestaties

- Wegcomfort en luxueuze uitrusting

- Indrukwekkende off-roadcapaciteiten

RAM 1500 TRX

Lengte: 5,93 m

Breedte: 2,23 m

Hoogte: 2,08 m

Laadbak: 1,5 m³

Gewicht: 2.880kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 21,0 l/100 km

Motorinhoud: 6.166 cc

Vermogen: 712 pk

Koppel: 882 Nm

Topsnelheid: 190 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,5 s

CO2-uitstoot (WLTP): 506 g/km

Basisprijs: 157.288 euro

 

Foto's: Pierre Fontignies

RAM 1500 TRX: gekker wordt het niet

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in