Polestar 2 Long Range: voor heinde en ver

3w geleden | Nicolas Morlet

De Polestar 2, die twee jaar geleden als een krachtige vierwielaandrijver op de markt kwam, wordt nu aangeboden in meer bescheiden versies, met één motor en voorwielaandrijving. Dit maakt hem aanzienlijk minder duur. Is hij ook de betere keuze?

Om de '2'-reeks zo gemakkelijk als mogelijk uit te breiden, pasten de ingenieurs van Polestar een eenvoudig recept toe: verwijder de achterste motor en dus de achterwielaandrijving. Het vermogen daalt daardoor, maar de resterende 170 kW (231 pk) zijn meer dan voldoende voor een gezinsberline. De acceleratie is niet zo sterk, maar 7,4 seconden (tegenover 4,7 seconden op het krachtigere model) blijft een erg acceptabele waarde. De voorwielaandrijver biedt ook de keuze uit twee batterijcapaciteiten: 69 kWh, met een actieradius tot 474 kilometer, of 78 kWh en tot 542 kilometer voor de versie met de toepasselijke naam "Long Range". Dat is ook degene die we hier testen.

Crédit photo : Pierre Fontignies

Zelfverzekerd

Dat komt goed uit, want tijdens de paar dagen dat we de auto in ons bezit kregen, hadden we een zakenafspraak in Utrecht, Nederland, wat een heen- en terugreis van 428 kilometer met zich meebracht. Omdat de test plaatsvond tijdens de laatste koude winterdagen, begin maart, met de verwarming en de multimedia aan, gaf de actieradiusindicator niet meer dan 450 kilometer aan na een volledige lading. Als de actieradius echter te klein is, zal het multimediasysteem van Google automatisch de meest geschikte oplaadpunten langs de route voorstellen. En voor wie zijn ritten nog verder wil optimaliseren, heeft de routeplanner speciaal voor elektrische auto's, ABRP (A Better Route Planner), zijn eigen toepassing geïntegreerd en geoptimaliseerd voor de Polestar 2. Dit is eindelijk een match voor Tesla's hyperefficiënte Supercharger-planning. Wij stellen dit op prijs, ook al hadden wij het niet nodig, omdat de rijbereikcalculator zeer nauwkeurig is in zijn berekeningen!

Crédit photo : Pierre Fontignies

Conclusie

Met één motor en zijn aandrijfwielen verwijderd, weegt de Polestar 2 ook 120 kilogram lichter. Het verbruik ligt dan ook beduidend lager: 17 kWh/100 km in de WLTP-cyclus, 19,9 kWh gemiddeld aan het einde van onze test bij winterse temperaturen. Deze Polestar 2 is dus de meest interessante versie, tenzij je echt de krachtigste wil. Vooral omdat hij niets aan comfort en zeer weinig aan efficiëntie inboet. En vooral, hij is 4.000 euro goedkoper in aankoop, ook al blijft de prijs best hoog: 48.900 euro.

Sterke punten

- Overtuigende reële autonomie

- Google OS

- Comfort en rijplezier

Polestar 2 Long Range

Lengte: 4,60 meter

Breedte: 1,98 meter

Hoogte: 1,47 meter

Koffervolume: 380 - 1250 l

Gewicht: 1.994 kg

Maximale actieradius (WLTP): 545 km

Batterijcapaciteit: 78 kWh

Gecombineerd brandstofverbruik (WLTP): 17 kWh/100km

Vermogen: 231 pk

Koppel: 330 Nm

Max. snelheid: 160 km/u

Versnelling (van 0 tot 100): 7,4 s

Prijs: 48.900 euro

 

Crédit photo : Pierre Fontignies

Crédit photo : Pierre Fontignies
Polestar 2 Long Range: voor heinde en ver
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in