Mercedes-AMG EQE53 testrit: Generatie Z

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Net als Mercedes bouwt ook de sportwagendivisie AMG zijn elektrische gamma verder uit. De EQE53 AMG is momenteel het meest gespierde model in de EQE-reeks. Maar biedt hij ook wat je van een AMG mag verwachten: spanning en sensatie?

Deze EQE 53 is niet de eerste elektrische auto met een AMG-badge. De grote EQS bestaat ook in diezelfde 53-versie, en de EQE heeft al een 43 AMG-versie in zijn gamma. In vergelijking met de laatstgenoemde is de winst echter in alle opzichten aanzienlijk: het vermogen stijgt naar 626 pk - 150 pk meer - en loopt zelfs op tot 687 pk als je voor het AMG Dynamic Plus-pakket kiest.

Dat mokervermogen wordt via de vier wielen op de weg overgebracht door een elektromotor op elk van de twee assen. Het spreekt voor zich dat de prestaties op zich je naar het puntje van je stoel tillen. De cijferfetisjisten zullen kwijlen: van 0 tot 100 km/u in 3,5 of 3,3 seconden, en een topsnelheid tot 240 km/u, een opmerkelijke top voor een elektrische auto.

Pluimgewicht van... 2,5 ton

Een oude aap kan je niet aanleren gezichten te trekken. Al het overige aan deze AMG voldoet helemaal aan de standaard die je mag verwachten van een auto met de drie initialen. Het chassis biedt een keuze aan rijmodi, van de meest voorzichtige (Slippery, waarbij het beschikbare vermogen tot 50% wordt beperkt) tot de meest geëngageerde (Sport+). De vierwielaandrijving verdeelt het monumentale koppel (1.000 Nm) permanent op een optimale manier over elk van de wielen en de achterwielen kunnen tot een hoek van 5,6° draaien voor een betere wendbaarheid en stabiliteit in bochten.

De EQE 53 is dan ook een demonstratie van techniek. Hij laat het landschap voor de passagiers in volle vaart voorbijgaan. De ogenblikkelijke reactie op elke input en het beschikbare vermogen zijn van dien aard dat snelheidslimieten maar al te snel worden bereikt. Het ledige gewicht van 2,5 ton (!) wordt volledig gecompenseerd door de buitengewone wendbaarheid van de AMG. De efficiëntie van zijn chassis in zowel de opeenvolging van haarspelden als in brede, afdalende bochten is verbluffend. In deze omstandigheden zal de 90 kWh-batterij het natuurlijk ruim voor de aangekondigde autonomie van 526 kilometer opgeven. Maar dat is duidelijk niet waarom je een AMG koopt!

Conclusie

De EQE 53 is een echte demonstratie van de expertise van AMG op het gebied van sportwagens. Maar wonderen bestaan niet: hoe goed een elektrische auto ook is, hij voelt altijd steriel aan, waardoor zijn bestuurder wordt losgekoppeld van de machine en de weg.

Als dit zeer aangenaam is in een "alledaagse" auto, dan is dat een pak minder zo in een sportwagen, waar je los van de prestaties toch een zintuiglijke roes verwacht. En dan helpen de virtuele geluiden niet die je al snel de muziek van een grote V8 doen missen. Tijden veranderen, generaties ook, en het is zeker zo dat nieuwe kopers meer aandacht zullen hebben voor de geavanceerde technologie dan voor dit soort "details".

Sterke punten

  • Eersteklasprestaties
  • Wendbaarheid en gebruiksgemak
  • Geavanceerde technologie in elk opzicht

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+

  • Lengte: 4,96 m
  • Breedte: 1,90 m
  • Hoogte: 1,49 m
  • Koffervolume: 430 liter
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 20,2 - 22,6 kWh/100 km
  • Vermogen: 505 kW (687 pk)
  • Batterij: 90,6 kWh
  • Koppel: 1.000 Nm
  • Topsnelheid: 240 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,3 s
  • WLTP-bereik: 459-526 km
  • Basisprijs : 125.325 euro
Mercedes-AMG EQE53 testrit: Generatie Z
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in