Langeduurtest - MG EHS: aziatische verrassing

2w geleden | Frédéric De Backer

De redactie van Auto Trends redactie rijdt nu al zes maanden met de MG EHS. Tijd voor een balans.

Om een relevante en gefundeerde mening over een auto te hebben, is er niets beter dan hem te confronteren met alle situaties van het dagelijkse leven. Dit is een veel zwaardere beproeving dan een paar uur ermee gaan testen, vooral als het gaat om praktische aspecten. Het was dan ook vol verwachting dat we ingingen op het voorstel van MG om een langdurige testrit te maken met het eerste (en momenteel enige) plug-in hybride model in het gamma. De EHS is een middelgrote SUV (4,57 m) en we zullen maar niet al zijn concurrenten opsommen, want het zijn er heel veel. Wel is één ding zeker: voor 35.000 euro voor de instapversie (37.500 euro voor onze testauto) zal je niets vergelijkbaars vinden. Temeer omdat deze EHS een lust voor het oog is. Het is waar dat hij geen revolutie in het genre is, en zijn lijn heeft iets ‘déjà vu’, vooral dan de achterkant die grotendeels op Mercedes is geïnspireerd. Maar het is allemaal zeer geslaagd: deze MG past perfect in het huidige autolandschap.

Weg met die vooroordelen

Zelfde vaststelling aan boord: deze Chinese auto heeft meer dan genoeg in huis om alle vooroordelen op het gebied van afwerkingskwaliteit weg te vegen. Bij nader inzien ziet alleen het centrale scherm er een beetje goedkoop uit, vooral als je de resolutie van de graphics bekijkt. Voor de rest is het allemaal best goed, mooi ontworpen en met kwaliteitsmaterialen. De achterpassagiers krijgen veel ruimte, wat niet geldt voor de bagage: de koffer van 448 liter is een beetje krap voor het segment. Maar dat is heel vaak het geval met deze oplaadbare hybrides, waarvan de batterijen een deel van het laadvolume opslokken.

De achterklep kan elektrisch, met de hand, met de sleutel of vanaf de middenconsole worden geopend, maar de openingshoogte is een beetje laag voor grote volwassenen.

360° zicht

Achter het stuur probeerden we tevergeefs de stoel te laten zakken. Anderzijds is de uitrusting van onze testversie ronduit royaal, met in het bijzonder een zeer groot panoramisch zonnedak en een 360° perifeer zicht op het scherm dat bijzonder nuttig is tijdens manoeuvres. Het navigatiesysteem is echter te traag en de interface verouderd. Anderzijds valt er niets aan te merken op de rijhulp (adaptieve cruise control, automatische noodstop, dodehoekdetectie, rijstrookassistent, ...).

258 paarden!

Op technisch gebied heeft MG een 162 pk sterke 1.5 turbo benzinemotor onder de motorkap van de EHS geplaatst, gekoppeld aan een 122 pk sterke elektrische aandrijving. Samen ontwikkelen ze niet minder dan 258 pk en een maximaal koppel van 370 Nm. Het vermogen wordt uitsluitend via een automatische transmissie met tien versnellingen naar de voorwielen gestuurd. Uitgerust met een batterij van 16,6 kWh kan de auto volgens de WLTP-norm 52 km afleggen in elektrische modus.

Elektrisch rijden

Onderweg wordt snel duidelijk dat het onmogelijk is het systeem te dwingen op elektrische stroom te draaien bij het starten. De motor moet eerst warmdraaien vooraleer de auto volledig elektrisch kan gaan rijden, ongeacht het laadniveau van de batterij. En als de temperatuur onder de 10°C zakt, weigert de MG systematisch op elektrische stroom te rijden. Anderzijds kan deze EHS in de elektrische stand aan elke snelheid rijden, wat erg handig is als je, zoals wij, voor je dagelijkse woon-werkverkeer ook over de snelweg moet. Kers op de taart is dat de ongeveer 50 elektrische kilometers die je in theorie beloofd worden, er ook echt zijn.

Het opladen van de batterij duurt ongeveer 4,5 uur aan een laadpunt, en 7 uur in een stopcontact. Merk op dat je de auto vaak achteruit moet rijden omdat het laadklep zich rechts achteraan het voertuig bevindt, wat niet altijd handig is.

Scherpe herneming

De MG EHS is een aangename reisgezel met de nadruk op comfort, met een verrassend stille werking en zeer soepele vering. Het nadeel is dat de vering serieus gaat rollen zodra het tempo toeneemt, en bij een strak tempo voel je de auto ook pompen op vluchtheuvels. Om het maximum uit deze SUV te halen, moet je een vloeiende rijstijl hanteren zodat je de 258 pk kan benutten. Deze MG kan in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en maakt nog meer indruk wanneer hij de snelweg op gaat. Vraag hem echter niet om hard uit een bocht te komen: zijn voorkant heeft moeite om het vermogen op de grond over te brengen en verliest snel de richting die je uit wilt.

Beperkte autonomie

Na iets meer dan 7.000 km geeft de boordcomputer van "onze" MG EHS een gemiddelde van 6l/100km aan. Een respectabel verbruik verkregen door veel in elektrische modus te rijden. Maar kijk uit dat je niet te veel rijdt met een lege batterij, want zonder elektrische ondersteuning ligt het gemiddelde al snel tussen... 10 en 12 l/100km. In die omstandigheden bedraagt de actieradius niet meer dan 300 km, met die kleine tank van 37 liter. Maar dat is geen verrassing: als je de auto niet gedisciplineerd en regelmatig oplaadt, dan heeft het geen zin om een plug-in hybride te kopen. Doe je dat wel, dan is deze MG EHS een uitstekende keuze.

OM TE ONTHOUDEN

Met een vanaf prijs van 35.000 euro is deze MG EHS een zeer, zeer goede deal. Zoek niet verder, er is niets anders voor deze prijs. Om nog maar te zwijgen over de 7 jaar of 150.000 km garantie. In Vlaanderen is hij ook interessant omdat de taks amper 45 euro bedraagt (tegenover 1.200 euro in Brussel en Wallonië).

+

Comfort

Stille werking

Kwaliteit van afwerking

Overnames

Awards

 

-

Onvolmaakte rijpositie

Rustig rijgedrag

Slechte multimedia-interface

Elektrische modus een beetje temperamentvol

 

De MG EHS in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine ; plug-in hybride ; 1.490cc ; 258pk ; 370Nm.

Aandrijving: voorwiel.

Transmissie: 10, automatisch

L/B/H (mm): 4.574/1.876/1.664

Leeggewicht (kg): 1.737

Opstartvolume (l): 448

Tank (l): 37

0 tot 100 km/u (sec.): 6,9

Prijs: 34.985 euro

Top: 190km/u

Norm: 1,9 l/100km

CO2: 43 g/km

Tags: Autotests MG
Langeduurtest - MG EHS: aziatische verrassing
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in