Een elektrische auto... op benzine

1mnd geleden | Nicolas Morlet

De Nissan Qashqai, een paar maanden geleden nog gelanceerd als een model met alleen benzinemotoren, krijgt er een nieuw type hybride motor bij. Deze aandrijving, e-Power genaamd, wil het soepele van elektrisch rijden combineren met het gebruiksgemak van een benzinemotor. Wat levert dat op in de praktijk?

De vlag e-Power dekt een speciale hybride aandrijflijn. De 188 pk sterke elektromotor is de enige die met de wielen is verbonden. De 156 pk sterke benzinemotor met drie cilinders onder de motorkap is er alleen maar om de elektriciteit op te wekken die nodig is om de elektromotor aan te drijven. Hij beroert de wielen dus nooit rechtstreeks. Dit systeem gebruikt Nissan al sinds 2017 op bepaalde modellen gereserveerd voor de Japanse markt. Met de Qashqai zit het nu voor het eerst op een Europees model.

Vlot in de stad

In de praktijk is het zeer aangenaam om het reactievermogen en de lineariteit van de elektrische motor terug te vinden zoals bij zuiver elektrische voertuigen. De door Nissan beloofde souplesse is goed en wel aanwezig, en blinkt vooral uit in een stedelijke omgeving, waar je je geruisloos kan voortbewegen. Te meer daar Nissan de e-Pedal-rijmodus, die welbekend is bij Leaf-bestuurders, heeft behouden. Daardoor hoef je het rempedaal niet te gebruiken en moduleer je de versnelling en vertraging op basis van de druk op het gaspedaal. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om de juiste balans te vinden en schokken te mijden. Maar zodra je het onder de knie hebt, wil je amper nog iets anders, omdat het de rit zo comfortabel maakt.

Maar elke medaille heeft zijn keerzijde. Het systeem is minder handig over landwegen en vooral op de autosnelweg. Meestal houdt de benzinemotor zich ook gedeisd. Al kan het al eens gebeuren dat zijn toerental, dat niet rechtstreeks afhankelijk is van de druk die op het gaspedaal wordt uitgeoefend, verrast en er "abnormaal" hoge toerentallen worden opgewekt in verhouding tot de vereiste inspanning, vooral dus wanneer de elektromotor het erg druk krijgt. Wellicht vraagt het wat meer oefening om het procedé onder de knie te krijgen.

Conclusie

Nissan gebruikt graag de term "geëlektrificeerde motorisering zonder kabel" in zijn communicatie. Een beetje zoals Toyota zijn hybrides omschrijft als "zelfopladend". En welja, je krijgt de rust en de soepelheid van elektrisch rijden in de stad.

Anderzijds hebben we niet de voordelen op het vlak van gebruikskosten. Het belastingtarief in ons land blijft dat van een benzineauto met een 1,5 liter, en het gemiddelde verbruik van 5,3 l/100 km (119 g CO2/km - voorlopige cijfers) is niet zo laag als je misschien verwacht. We zullen moeten afwachten of deze cijfers in de praktijk worden bevestigd tijdens een uitgebreidere testrit. Eén ding is zeker: wie veel in de stad rijdt, zal deze Qashqai e-Power zeker weten te waarderen!

15/20

Sterke punten:

Reacties van een elektrische auto

Soepel rijgedrag

Uitstekende geluidsisolatie

Nissan Qashqai e-Power

Lengte: 4,42 m

Breedte: 1,83 m

Hoogte: 1,63 m

Koffervolume: 436 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,3 l/100 km

Vermogen: 188 pk

Koppel: 330 Nm

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

CO2 (WLTP): 119 g/km

Basisprijs: n.b.

Een elektrische auto... op benzine
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in