Citroën ë-Berlingo: laden of laden ?

1mnd geleden

Na de Citroën ë-C4 gaat ook de familiale bestelbreak ë-Berlingo aan de stekker. Een emissievrije versie die in de smaak zal vallen bij gezinnen die een "groen" tintje willen geven aan hun behoeftes om te stapelen en de kroost van hot naar haar te brengen.

De in 2018 gelanceerde Citroën Berlingo heeft de lat erg hoog gelegd op het gebied van modulariteit en interieurindeling. Gezinnen zullen blij zijn met de drie onafhankelijke achterstoelen, wegklapbaar in de vloer, de neerklapbare passagiersstoel die zorgt voor een vlakke laadruimte tot aan het dashboard, en de helderheid van de Modutop, die slimme opbergruimte in het dak biedt.

Al deze kunstjes worden gedeeld met zijn neven, de Peugeot Rifter en Opel Combo, en kunnen bij de modernere concurrentie (zoals de Volkswagen Caddy, de Renault Kangoo of de nieuwe Ford Tourneo Connect) alleen op jaloezie worden onthaald. Alles wat in deze test over de ë-Berlingo wordt gezegd, geldt ook voor de Peugeot (e-Rifter), de Opel (Combo-e) en de elektrische Toyota ProAce City Verso die over een paar maanden op de markt komt.

Bekende module

De elektrificatie maakt de Berlingo niet minder praktisch. Het gamma blijft identiek aan dat van de versies met verbrandingsmotor, wat de carrosserie (M 4,40 m of XL 4,75 m), de zitplaatsen aan boord (5 of 7) en de uitrusting betreft. De elektrische versies worden echter opgewaardeerd met een volledig nieuw en aanpasbaar digitaal dashboard dat wordt weergegeven op een scherm van 10 duim. Het verleent een extra vleugje moderniteit aan een uitrustingspakket dat voor dit segment al zeldzame snufjes bevat, zoals elektronische klimaatregeling met twee zones en een head-updisplay met verkeersbordweergave.

Natuurlijk omvat het multimediasysteem een extra menu gewijd aan de elektrische aandrijving. Daarop kan u de energiestroom controleren (verbruik of regeneratie) en de lading programmeren, wat ook op afstand kan via een speciale app. De techniek wordt toevertrouwd aan de bekende module binnen de groep: een motor van 100 kW gekoppeld aan een batterij van 50 kWh, die in dit geval tot 280 kilometer autonomie belooft, wat beduidend minder is dan bij de beter gestroomlijnde ë-C4 (350 kilometer).

Conclusie

Naast zijn onbetwistbare praktische voordelen biedt deze ë-Berlingo een uitstekend dempingscomfort. Dat draagt bij tot de sereniteit aan boord, mee opgewekt door de afwezigheid van enig motorgeluid. Er zijn drie rijmodi beschikbaar, waarbij 'Normaal' het meest geschikt is voor dagelijks gebruik. 'Eco' optimaliseert de actieradius en 'Power' dient voor ritten onder zware belasting.

Door te jongleren met deze drie modi en gebruik te maken van de "B"-stand (die de energieterugwinning tijdens het vertragen maximaliseert) verbruikten we iets meer dan 20 kWh/100 km. Dit suggereert een reëel rijbereik van 250 kilometer. Zal dat volstaan voor de verwachtingen van een gezin dat 36.051 euro betaalt voor wellicht zijn enige auto?

Sterke punten:

- Modulariteit en bruikbaarheid

- Demping en rijcomfort

- Maakt beloofde autonomie waar

Citroën ë-Berlingo

Lengte: 4,40 m

Breedte: 1.84 m

Hoogte: 1,88 m

Laadruimte: 775 l

Gewicht: 1.930 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 18 kWh/100km

Vermogen: 100 kW/136 pk

Koppel: 260 Nm

Topsnelheid: 135 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): niet bekend

Actieradius (WLTP): 280 km

Basisprijs: 36.051 euro

tags-label Autotests Citroën
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in