Autotest Lynk&Co 01 : «Netflix Auto» van Volvo komt naar België

1mnd geleden

De Lynk&Co 01 is veel meer dan een gewone auto, het gaat immers om een totaalconcept. Naast het feit dat het om een nieuw merk en een nieuw model gaat, is vooral de manier waarop we de auto ‘consumeren’ vernieuwend.

Eerst het concept: Lynk&Co is een jong merk onder de vleugels van de Chinese groep Geely en is daarom een zustermerk van Volvo. Meer nog, onder het SUV-koetswerk schuilt de technische basis van de XC40 plug-in hybrid. In de plaats van de wagen te verkopen, stelt Lynk&Co een abonnementsformule voor. Dat betaal je 500€/maand zonder verder engagement, je kan het immers opzeggen wanneer je wil. Het principe kan je nog het best vergelijken met Netflix of Spotify. Voor dat geld krijgt u niet alleen een uitstekende auto, maar u heeft eveneens toegang tot de speciale app, waarmee u, wanneer u de auto niet nodig heeft, deze kunt uitlenen aan familie of vrienden, of zelfs kunt onderverhuren aan andere abonnees tegen het tarief dat u wenst. Lynk&Co stelt dat u – mits een goede organisatie - uw maandelijkse abonnementskosten kunt dekken en mogelijk zelfs een kleine winst kunt realiseren.

Onwaarschijnlijke prijs/kwaliteitsverhouding

Dan de auto. De 01 is een compacte SUV, die 4,54 m meet, en wat dat betreft vergelijkbaar is met pakweg een Peugeot 3008. Hij wordt aangedreven door een plug-in hybride aandrijving die een 1,5 liter benzinemotor en een elektromotor combineert met een elektromotor en een systeemvermogen van 261 pk en 425 Nm levert. De batterij met een capaciteit van 17,6 kWh volstaat voor een elektrisch rijbereik van gemiddeld 61 km. Op technisch vlak is dit niet slecht, maar de uitrusting is indrukwekkender want niets ontbreekt. De enige optie is een trekhaak en een lederen interieur is niet mogelijk omdat Lynk&Co enkel gerecycleerde materialen gebruikt. Het interieur oogt overigens knus en kwalitatief. Het wordt pas echt indrukwekkend, wanneer u zich realiseert dat deze auto ook te koop is voor €41.500 en dat is met dezelfde uitrusting precies 10.000 euro goedkoper dan de Volvo XC40 plug-in. Onderweg merk je overigens niets van dit verschil, want de Lynk&Co 01 gedraagt zich onberispelijk op vlak van comfort en prestaties. Hij scoort precies even goed als zijn Zweedse neefje. We zouden zelfs durven stellen dat het kwaliteitsgevoel zich onderweg nog het meest laat voelen waardoor de indruk ontstaat met een premium voertuig te rijden. We kunnen dit nog het best vergelijken met het verschil tussen Skoda en VW, de wagens delen hun mechanische onderdelen, hebben dezelfde productiekwaliteit, maar bij Skoda krijg je evenveel uitrusting voor (veel) minder geld. Waarom zou je dan nog een Volvo kopen, het embleem?  

Balans?

Dit nog prille merk betreedt onze markt met een bijzonder aantrekkelijk aanbod. Dit geldt met stip voor de abonnementsformule omdat personal leasing vandaag flink in opmars is. Aandachtspuntjes zijn het gebrek aan merkbekendheid en imago, en wat vooral voor de Belgische consument erg belangrijk is: de relatie met de dealer. Momenteel bestaat er slechts één Lynk&Co "club" in Antwerpen. Hoewel een groter dealernet wordt ontwikkeld, zal het voorlopig een plaatselijk gegeven blijven. Het is echter denkbaar dat Lynk&Co op lange termijn - indien het concept succesvol blijkt -   via het Volvo-dealernet zal werken. Deze 01 verdient in ieder geval meer zichtbaarheid.

Pluspunten

-        Zijn design, niet alledaags maar vol karakter

-        Zijn onwaarschijnlijke verhouding prijs /kwaliteit

-        Zijn aangenaam rijgedrag en knus interieur

Lynk&Co 01

  • Lengte : 4,541 m
  • Breedte : 1,952 m
  • Hoogte : 1,694 m
  • Koffer : 466 - 1.213 l
  • Gewicht : 1 879 kg
  • Vermogen : 261 pk
  • Koppel : 425 Nm
  • Topsnelheid : 210 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u) : 8,0 s
  • CO2 (WLTP) : 27 g/km
  • Basisprijs : €41.500
tags-label Autotests Volvo
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in