Alfa Romeo Tonale: de herkansing op succes

1j geleden

We hebben lang moeten wachten op deze nieuwe Alfa. Maar hier is hij, geboren onder de vlag van Stellantis en klaar om het merk een nieuwe toekomst te bieden. Laten we dit ambitieuze model testen dat geen fouten mag maken.

Twee stappen vooruit, één stap terug... Het ontstaan van deze belangrijke nieuwkomer bij Alfa was als een processie van Echternach. Maar nu hij er eindelijk is, moet de Tonale ons doen vergeten dat er geen nakomelingen volgen voor zowel de Mito als de Giulietta. Geen excuses dus: deze nieuwkomer moet een Alfa zijn die even opwindend is om naar te kijken als om mee te rijden, twee kwaliteiten die stevige merkpijlers zijn.

Wat het eerste betreft: de ontwerpers hebben hun werk perfect gedaan. Geen enkele lijn is pompeus, hoekig of overdreven; de proporties zijn harmonieus, en de voor- en achterlichten getuigen van aandacht voor detail. De Tonale is ongetwijfeld mooi ontworpen. Hij herinnert ons eraan dat de Italianen nog steeds aan de designtop staan.

Verder hebben de ingenieurs bijzondere aandacht besteed aan het interieur. De Tonale staat "op niveau", ondanks de aanwezigheid van onflatteus plastic in de lagere delen. Het interieur beantwoordt aan de huidige norm, dus er zijn twee schermen. Een zit onder de neus van de bestuurder, ingebouwd in Alfa's karakteristieke dubbele wijzerplaat. En hoewel het centrale scherm het grootste in zijn klasse is, betekent de rij knoppen voor de essentiële bedieningselementen dat je niet telkens door menu's hoeft te scrollen. Hallelujah!

Het Alfa-gevoel?

Voor dat spitante rijgedrag zocht de Tonale zijn toevlucht tot het platform van zijn neef, de Jeep Compass, maar dan wel met een specifieke ophanging. Achter het stuur voel je meteen dat er veel aandacht is besteed aan de afstelling van het chassis. De Tonale is precies en veel minder onderstuurd dan we gewend zijn in deze categorie. De achterkant volgt als op rails en de carrosserie helt nauwelijks over in de bochten.

Het ontbreekt de Tonale dus niet aan een gevoel voor dynamiek. "Een echt Alfa gevoel", zingen de ingenieurs in koor. Maar wij zijn Alfa Romeo's als auto's die altijd vol leven zitten en dan gedraagt de Tonale zich nogal klinisch. De keerzijde van zijn precisie is ook dat er comfortabeler SUVs rondrijden.

Conclusie

De Alfa Tonale is een lust voor het oog en ook onderweg stelt hij zich efficiënt en precies op. Maar het is uiteindelijk op het gebied van motoren dat de Italiaan ons naar meer laat verlangen. In afwachting van de herlaadbare hybride, liet de 1.5-turbo van 160 pk ons een beetje op onze honger zitten, toch voor de toegewijde bestuurders die wij zijn.

Zijn goede prestaties (8,8 seconden van 0 tot 100 km/u) en de efficiëntie van zijn microhybride hulp (48 volt) maskeren een zeker gebrek aan karakter. En de CO2-cijfers zijn ook niet erg indrukwekkend. Tussen 130 en 144 g/km, met een gemiddeld brandstofverbruik tussen 5,7 en 6,3 liter. We kunnen niet wachten op de komst van de krachtigere versies. Ja ja, die zijn gepland!

Sterke punten:

- Elegant en sportief ontwerp

- Technologie op één lijn met de concurrentie

- Eersteklas-chassis

Alfa Romeo Tonale 1.5 mHEV 160

Lengte: 4,52 m

Breedte: 1,84 m

Hoogte: 1,60 m

Koffervolume: 500-1.550 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,7-6,3 l/100 km

Vermogen: 160 pk

Koppel: 240 Nm

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 8,8 sec.

CO2 (WLTP): 130-144 g/km

Basisprijs : +/- 41.000 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in