Wegtest Peugeot 308 SW Hybrid: altijd een ballerina

2mnd geleden | Stephane Monsin

Komende herfst stuurt Peugeot de huidige 308 met pensioen. We hebben al een testrit kunnen maken met de nieuwe generatie; de stationwagon, maar nog in prototypevorm. Verrassend genoeg houdt zelfs de plug-inversie het dartel onderweg...

De 308 is een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Peugeot. Toen de tweede generatie begin 2010 werd gelanceerd, keek de fabrikant uit Sochaux vooral naar de concurrentie die al lang de norm bepaalt in het C-segment, namelijk Volkswagen. Kwaliteit tot in het kleinste detail is een topprioriteit, maar Peugeot heeft dit gecombineerd met een authentiek gevoel van rijplezier. De derde generatie, die eind dit jaar op de markt komt, blijft trouw aan dat recept. Dat telt zelfs voor de breakversie die in sommige regio’s goed is voor minstens de helft van de verkoop.

 

Los van het koetswerktype valt op het eerste gezicht vooral de langere motorkap op. En nee, daar is geen technische reden voor. Het is een bewuste keuze van de ontwerpers: een langere motorkap staat synoniem voor een hoogwaardiger look, en dat is de ambitie waarmee Stellantis Peugeot wil zegenen.

 

Ook aan boord, waar het kleine stuurwiel en de i-cockpit als handtekeningen van het merk aanwezig zijn, is dat het eerste wat opvalt. Maar natuurlijk is alles wel verbeterd. Het scherm is beter en responsiever en enkele zeer nuttige knoppen zijn teruggekeerd.

Break voor de lol

 

We namen een prototype van de stationwagen mee de weg op en probeerden hem uit zowel in de stad als op een snelle en bochtige secundaire weg. De ingenieurs hebben hun huiswerk goed gemaakt wat de funfactor betreft. Rij er geblinddoekt mee (probeer dit niet thuis!) en u zou niet kunnen zeggen of u in de sedan of in de grotere stationwagon rijdt. Beide versies stellen zich gul op met rijplezier, met een neus die zich zowel heel licht als heel communicatief gedraagt. Hij bijt zelfs gretig als je hem met hoge snelheid de bochten instuurt.

 

Peugeot verwacht dat de plug-inversies tenminste een kwart van de verkoop zullen opslokken, waarvan de versie met 180 pk een elektrische actieradius van 59 kilometer en 25 g CO2/km kan voorleggen. En het extra gewicht van de elektromotor en de batterijen is helemaal niet nadelig voor het rijgedrag! Ook met elektrische hulp blijft de 308 SW een dynamische break, ontworpen voor plezier op bochtige wegen. Mooi werk, vooral omdat de overgangen tussen benzine en elektrisch erg vloeiend verlopen.

 

Conclusie

 

Naast de plug-in van 180 pk is er ook één met 225 pk (26g CO2/km, 60 km elektrisch). Peugeot zal ook nog drie benzineversies van 110 tot 130 pk aanbieden, alsook een diesel van 130 pk. Als u (eindelijk) hebt besloten om een stationwagen te kopen in plaats van een SUV, zal de keuze voor een 308 SW garant staan voor aardig wat genoegen achter het stuur. Zelfs in de oplaadbare hybride versie dus, waarvan het extra gewicht geen handicap vormt.

 

Op deze prototypes vonden we alleen de remmen iets minder progressief. De overgang tussen licht en zwaar remmen is een beetje ruw. Maar de ingenieurs zijn er zich van bewust en hebben beloofd dat alles zal worden gladgestreken op de productieauto's.

Sterke punten:

- Premiumsfeer en -gevoel

- Hoogstaand rijplezier

- Agiel, ondanks plug-insysteem

 

18/20

 

 

Peugeot 308 SW Hybride 180

 

Lengte: 4.636 mm

Breedte: 1.852 mm

Hoogte: 1.444 mm

Laadruimte: 542 - 1.574 l

Gewicht: 1.659 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.

Vermogen: 180 pk

Koppel: 1360 Nm

Topsnelheid: n.b.

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.

CO2 (WLTP): 25 g/km

Basisprijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in