Speciale editie, 50 jaar na de titel van de Braziliaanse coureur

4w geleden

Een halve eeuw na Emerson Fittipaldi’s eerste wereldtitel in de Formule 1 eert Lotus de Braziliaan met een exclusieve en naar hem vernoemde hypercar.

We schrijven 1972. De Braziliaan Emerson Fittipaldi wint het wereldkampioenschap Formule 1 in zijn Lotus 72. Een inwijding voor de nog jonge coureur, én voor het Engelse team dat ook het wereldkampi­oenschap voor constructeurs in de wacht sleept. Om de vijf­tigste verjaardag van deze dubbele overwinning te vieren, onthulde Lotus eind 2022 een nieuwe editie van zijn hyper­car Evija onder de naam ‘Fittipaldi’.

OVERWINNINGSKLEUREN ZWART EN GOUD

De Lotus Evija Fittipaldi is uniek: hij draagt zijn zwarte lak met gouden biezen. Zoals je je wellicht herinnert, waren dit de kleuren die destijds bij de eenzitter van de kampioen hoor­den. Dezelfde zorg is besteed aan de velgen en de remklau­wen. Aan de achterzijde is de spoiler versierd met stickers die herinneren aan Fittipaldi’s verschillende overwinningen tijdens het seizoen 1972. De detailaanpak is doorgevoerd tot op het achterpaneel, waar vlak na het geluksnummer 8 op de B-stijl in volle letters de naam Emerson Fittipaldi staat geschreven.

Binnenin is de elektrische hypercar gehuld in leder, in het zwart met gestikte gouddraad op de stoelen, het plafond en deurbekleding. Hetzelfde visuele contrast is te zien bij de kleuren van het stuurwiel, de remklauwen en de lucht­happers. Ook in de cockpit diende de overwinning van de Braziliaan als inspiratie voor het ontwerp, want het plan van zijn eenzitter 72 is met de hand op de dakbekleding gestikt, terwijl zijn handtekening in gouden letters op het dash­board prijkt. De ervaring om deze Evija, zowel vanbinnen als vanbuiten, te bewonderen, is werkelijk uniek. Dit model in beperkte oplage herinnert aan de gouden tijd van de Braziliaanse piloot, aangevuld met een mengeling van luxe en verfijning.

Technisch gezien ontwikkelen de vier elektromotoren - één per wiel - elk 375 kW, goed voor een gecombineerd vermo­gen van 2.039 pk en 1.704 Nm koppel. Met een gewicht van maar 1.887 kilo accelereert de Evija Fittipaldi in minder dan 3 seconden van 0 tot 100 km/u, met een (begrensde) topsnelheid van 350 km/u! «Light is right», zei Colin Chapman, de oprichter van Lotus.

NIET ÉÉN, MAAR TWEE WERELDKAMPIOENEN

Dit kon de protagonist zelf vaststellen tijdens de grote première van het model. Emerson Fittipaldi reed op het 3,5 kilometer lange testcircuit van Lotus in Hethel in de auto die nu zijn naam draagt. Een unieke ervaring voor de 75-jarige piloot: «De Evija Fittipaldi zal even iconisch worden als de Lotus Type 72. Hij rijdt fantastisch, heeft ongelooflijk veel vermogen en is anders dan alle andere auto’s waarin ik ooit heb gereden. Het is een magnifiek kunstwerk. Kijk naar de buitenkant, kijk naar de technologie! Dat deze auto mijn naam draagt, is een eer voor mij.”

Het was een unieke rijervaring, maar ook een nostalgische toen de bestuurder vervolgens achter het stuur van zijn vinta­ge Lotus 72 plaatsnam. Een halve eeuw verschil tussen de twee modellen, met motoren en prestaties die lichtjaren van elkaar verwijderd liggen, maar wel dezelfde Lotus-knowhow uitstallen inzake de ontwikkeling en het ontwerp van sportwagens. Het is een concentraat van plezier en emoties voor Emerson Fittipaldi: “Dit is een heel bijzondere dag voor mij; om terug te zijn bij Lotus en te herdenken dat het vijftig jaar geleden is dat ik mijn eerste F1-wereldtitel won. De Lotus 72 is een van de meest iconische auto’s uit de geschiedenis van de Formule 1, en de belangrijkste auto uit mijn leven.”

Aan dit gedenkwaardige evenement nam nog een andere F1-wereldkampioen deel: Jenson Button. Hoewel hij meer vertrouwd is met de prestaties van hedendaagse super­cars, stak hij zijn verbazing niet onder stoelen of banken toen hij de pols van de Evija Fittipaldi nam. «Het lijkt op een vliegtuigmotor! Vaak wordt gezegd dat elektrisch stil betekent, maar hier is dat verre van het geval. Het koppel is astronomisch, het is ongelooflijk. Je voelt je alsof je in een ruimteschip zit. Maar tegelijkertijd, met zijn rijgedrag en wendbaarheid, is er geen twijfel mogelijk: dit is een Lotus! Het is echt een Lotus van de toekomst en ik kan niet wachten om in mijn eigen Evija te rijden.

Net zoals zijn gelijknamige piloot het nummer 8 droeg, zullen er maar acht Lotus Evija Fittipaldi-exemplaren worden gebouwd. Ze zijn allemaal al verkocht, en de leverin­gen starten naar verwachting begin 2023.

(PARTNER CONTENT)

Speciale editie, 50 jaar na de titel van de Braziliaanse coureur
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in