Peugeot 308 SW: topper

1mnd geleden | Nicolas Morlet

De Peugeot 308, die midden vorig jaar werd gelanceerd, is nu al een groot succes. De breakversie zou dit succes in grote mate moeten stimuleren, want voor de Belgische markt blijft dit een erg belangrijke carrosserievorm in deze klasse. En ook voor Peugeot, dat een van de specialisten op dit gebied is.

Net als de berline is de nieuwe 308 SW veel expressiever dan voorheen. De flanken en vooral de achterklep zijn veel nadrukkelijker uitgewerkt, en de voorkant met het nieuwe Peugeot-logo draagt nog steeds een sterke persoonlijkheid uit. Het interieur is ook gemodelleerd op de hatchback. Het is een mengeling van moderniteit en futurisme, en blijft verleiden - of afstoten? - met zijn vele schermen, waaronder een slim exemplaar gewijd aan programmeerbare snelkoppelingen onder het hoofdscherm voor multimedia. Daarnaast is er ook de i-Cockpit, die nu al bijna tien jaar kenmerkend is voor Peugeots, gekenmerkt door zijn ministuurwiel en zijn instrumentenpaneel - in dit geval digitaal - dat hoog geplaatst is.

Een beetje minder...

De SW neemt ook het technische gedeelte van de berline over. De auto is echter 26 cm langer, verdeeld over de achteroverhang (+21 cm) en het centrale gedeelte (+5,5 cm) om een maximale leefruimte te bieden. De beenruimte op de achterbank is bijzonder royaal en de bagageruimte heeft nog steeds een van de grootste nuttige volumes in zijn klasse: 608 liter. Het volume boet wat in tegenover het vorige model (660 liter), maar de praktische aspecten zijn nog steeds aanwezig: de zetels kunnen in één beweging neergeklapt worden voor een vlakke laadruimte, en dankzij de verschuifbare vloer kan de laaddrempel worden verhoogd, wat altijd praktisch is bij het vervoeren van zware voorwerpen. Voorwaarde is wel dat je niet kiest voor een van de plug-inhybrides (180 of 225 pk). Helaas beperkt de plaatsing van de batterij in de dubbele bodem van de bagageruimte dan de modulariteit, maar ook het volume, dat ongeveer 60 liter lager ligt. Iedereen zal voor zichzelf de situatie moeten taxeren naargelang zijn of haar behoeften... of de clausules van het bedrijfswagencontract, een sector waar deze 308 SW ongetwijfeld een van de drijvende krachten wordt. Met bijzonder lage CO2-niveaus (25 tot 30 gr/km WLTP) zullen deze hybride versies waarschijnlijk de enige zijn die door veel bedrijven aan hun werknemers worden aangeboden.

Conclusie

Deze 308 SW is bijna even praktisch als altijd, en ook esthetisch oogt hij erg geslaagd (al valt er over smaken niet te twisten) en hij rijdt ook nog steeds heel aangenaam. Zijn typische weggedrag - à la Peugeot mogen we zeggen - is een uitstekende combinatie van dynamiek en comfort.

De oplaadbare hybrides zijn een overtuigende keuze, wanneer er genoeg discipline leeft om de accu op te laden. Maar deze testrit herinnerde ons er ook aan dat de BlueHDI 130 pk diesel met zijn 1,5 liter de beste in zijn soort is: soepel en geluidsarm. Hij stelt zich ook bijzonder zuinig (4,4 tot 5,2 liter/100 km) op en is aanzienlijk goedkoper: vanaf 29.450 euro, terwijl de hybride (180 pk, natuurlijk) begint bij 36.850 euro.

Sterke punten:

- Ruimte aan boord en praktisch gemak

- Perfecte verhouding tussen comfort en dynamiek

- Sobere en aangename 1.5l BlueHDI-motor

Peugeot 308 SW 1.5l BlueHDI

Lengte: 4,63 m

Breedte: 1,85 m

Hoogte: 1,47 m

Koffervolume: 608 liter

Gemiddeld verbruik (WLTP): 4,4-5,2 l/100km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 300 Nm

Topsnelheid: 207 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 10,9 sec.

CO2 (WLTP): 115-137 g/km

Basisprijs: 29.450 euro

Peugeot 308 SW: topper

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in