Nieuwe Fiat Doblo: Declinatie rond een opgelegd thema
De Doblo is de vijfde versie binnen de familie van de kleine bedrijfsvoertuigen van Stellantis. Om zich te onderscheiden van de Citroën Berlingo, Opel en Vauxhall Combo, Peugeot Rifter en Partner en Toyota ProAce City (Verso) draagt de Italiaan een gladdere voorkant, waar het opschrift FIAT voluit geschreven staat, en een nieuwe bumper.
Voor de rest zal de keuze vooral bepaald worden door de dichtstbijzijnde dealer, want er zijn geen verschillen, met uitzondering van de ambiance in het interieur. De uitrusting is bijzonder compleet voor dit segment, met een 180-gradencamera om te manoeuvreren, verkeersbordherkenning, Grip Control dat de tractie aanpast aan de aard van het terrein, en in totaal 17 rijassistentiesystemen. En niet te vergeten het glazen dak met meerdere opbergvakken, dat Magic Top wordt genoemd.
e-Doblo
Technisch gezien is de Doblo dus identiek aan zijn Duitse en Franse tweelingmodellen. Als zodanig zal de minibusversie alleen worden aangeboden met een elektrische motor. Jammer genoeg is dit model niet de beste marathonloper met een batterij van 50 kWh die niet veel meer dan 260 kilometer WLTP-bereik biedt. Gelukkig kan 80% van deze actieradius in 30 minuten worden teruggewonnen met de snellaadfunctie van 100 kW. De motor levert maximaal 100 kW (136 pk) in ‘Power’, de krachtigste rijmodus... en ook de stand die het meeste brandstof verbruikt.
De bedrijfswagenversies voegen daar een 1,5 liter-diesel met 130 pk en een 1,2 liter-benzine met 110 pk aan toe.