BMW onthult de derde generatie X1 mét elektrische variant

1j geleden | Nicolas Morlet

BMW is de laatste tijd erg actief geweest. Net na de nieuwe 7-Reeks en X7, en de facelift van de 3-Reeks, kondigt de fabrikant nu de derde generatie van de X1 aan. Op het niveau van stijl en mechaniek borduurt het model vooral voort op de vorige generatie, buiten één grote nieuwigheid: de komst van een elektrische variant, genaamd iX1.

Esthetisch gezien zal de nieuwe X1 nauwelijks verrassen voor wie een beetje vertrouwd is met het Duitse merk. De stijl is iets hoekiger dan het vorige model, en we zien een grotere grille die gelukkig niet vervalt in de overdaad van de laatste 7 Reeks en X7. De stijl is iets volwassener en meer de moeite waard, vooral in de behandeling van details zoals de lichtsignatuur of de wielen waarvan de diameter kan oplopen tot 20 duim.

Aan boord heeft deze X1 het vereenvoudigde dashboard dat we zagen op de 2 Reeks Active Tourer. De tellers en knoppen zijn verdwenen om plaats te maken voor schermen. De multimediabediening verloopt via een aanraakscherm en de tellers zijn aanpasbaar. De uitrusting heeft een sprong voorwaarts gemaakt, met de komst van een voor manoeuvres zeer praktische 360°-camera, de mogelijkheid voor de auto om zelfstandig een parkeerplaats te laten verlaten, cruisecontrol met een stop&go-functie om volautomatisch aan te schuiven in files en een head-updisplay.

Bij de lancering in oktober zal de X1 worden aangeboden met twee benzinemotoren (136 of 218 pk) en twee diesels (150 of 211 pk), met mildehybride hulp op 48 volt voor de krachtigste versies. Deze zullen binnenkort worden aangevuld met twee plug-inhybride varianten met 245 of 326 pk die tot 89 kilometer volledig elektrisch rijbereik beloven.

En vanaf het einde van het jaar zal de X1 ook in als volelektrische iX1 worden aangeboden. Dit is een nieuwe motor voor de kleine SUV, met 313 pk, die hem vleugels geeft, waaronder een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,7 seconden. De batterij met een nettocapaciteit van 64,7 kWh zorgt voor een actieradius van 417-438 kilometer en kan snel worden opgeladen tot 130 kW bij openbare oplaadstations. Voor wisselstroom zal standaard een 11 kW-boordlader worden geleverd, met maximaal 22 kW als optie.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in